ی اسلام در ایران آینده 216 است. مدارسدینی بسیارگسترشیافته، تعدادطلابدینی افزایشیافته و امتیازات بسیاری به آنان تعلقگرفته است. اینها درآینده باید محدودشود. ی دیـن از امـوال و ثـروت عمومـیکار ناموجهـی اسـتکـه ارتـزاق نهـادگسـترده بار بوده اسـت. در یکحکومت غیردینی فقط حاصلی نداشـته بلکه زیان نه شــدن دســتگاه همــه توســعه یابــد. بزرگ توانــد این دســتگاه روحانیــت نمی شــود. آنــان دلیــل امتیازاتــی اســت کــه بــه روحانیــان داده می روحانیــت، به رونـد گیرنـد، سـربازی نمی کننـد، شـهریه می تـر ازدیگـران شـغل پیـدا می راحت دنبالکاردیگری خواهند ها حذفشود، افراد به و... . اگر امتیازات و بودجه شــان بخــورد. رفــتکــه بــه درد زندگی ی متفــاوت ایــران، خــود بایــد جایگاهــی بــرای خــود بیابنــد. روحانیــان در آینــده نظرمن احکام وقوانین اجتماعی آنان بایدخود را با تغییراتسازگارکنند. به ی نفوذ ی ایرانجایگاهی نخواهدداشت. همین مسئله دامنه فقهی درآینده ی دیـن، روحانیـان را محـدود خواهـدسـاخت. بـا توجـه بـه تغییـردیـدگاه دربـاره روخواهند مدارسدینیکه عمدتا کارشان آموزش فقه است، با چالشروبه شـد. آنهـا بایـد درکارخـود ونظـام آموزشـی خویـش تجدیدنظـرکننـد؛ درغیـر این صورت، با مشکل مواجه خواهند شد. همین الان نیزفقه دچارچالش جـدیشـده اسـت. ی ایران واجد هیچ امتیازی نخواهند بود. یک به هرحال روحانیان در آینده روحانی باید مانند دیگرشهروندان زندگیکند. شاید تنهاکارروحانیان تبلیغ اسـ م باشـدکـه آن نیـزبایـدچهارچوبـی قانونـی داشـته باشـد. بگذاریـد دیـدگاه خـود راکـه یـکدیـدگاه رادیـکال اسـت بگویـم: مـن بـا لبـاسروحانیـتمخالفـم. ی دیــن و خداســت. خواهــد بگویــدکــه یــک روحانــی نماینــده ایــن لبــاس می وجــه خواهــد او را ازســایر مــردم متمایــزســازد. ایــن نمایندگــی و تمایــز، بی می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2