ی اسلام در ایران آینده 224 ای بــرای در افغانســتان و تجــارب ترکیــه ودیگــرمناطــق، آیــا نقــشســازنده تـوان تصـورکـرد؟ آیـا ظرفیـت و اعتبـاری ی ایـن جوامـع می اسـ م در آینـده شود دید؟ در اسلام برای مشارکتدر اصلاح وتحول سیاسی جامعه می های آیا سـهم اسـ م حداکثر این اسـتکه مانع تجدد و پیشـرفت و آزادی اجتماعی وسیاسـی نباشـد؟ پاســخ مختصــرمــن ایــن اســتکــه بلــه؛ اســ م چنیــن ظرفیتــی دارد. اســ م را ســازند، یعنــی حامــ ن و عامــ ن ایــن بــاور. بایــد افــق دیدمــان مســلمانان می تاریخــی و بســیار بیشــتر از پنجــاه ســال وصــد ســال باشــد. ســهم اســ م فقــط کنید، این نیستکه مانع تجدد باشد. وقتی شما به هزارسال پیش نگاه می توانســته دیگــری را تحمــل قــدری می ســاز بــوده به ایکــه تمدن اســ م در دوره کنــدکــه ادیــان و مذاهــب مختلــف مســلمان و غیرمســلمان در ذیــل و ظــل کردند وهم حاکمان مسـلمان پیشـین به راحتی وخوشـی وخرمی زندگی می رســیدند وهــم دنیایشــان وهــم سیاستشــان. بــه دینشــان می آمیختگی دین وسیاست در ایرانگرفتار انحراف سهم مثبت اسلام با درهم شـد. در اسـ م، دیـن ودنیـا ازهـم جـدا نیسـتند. ایـن موضـوع ربطـی بـه اینکـه کنیـد نـدارد چـون مبنـا عقلانیـت دردنیـای متجـدد یـا پیشـامتجدد زندگـی می گرفتـن زندگـی در ایـن دنیاسـت. اینکـه شـما بیـن دیـن ودنیـا تعارضـی وجدی نبینیــد، بســیار متفــاوت اســت بــا اینکــه شــما دیــن وسیاســت را یکــی بدانیــد. شــودکــرد و شــودکــرد در سیاســت هــم می یــا فکــرکنیــد هــرکاری در دیــن می ی بسـیار بزرگـی اسـت. بالعکـس. ایـن مغالطـه ۱۳۵۷ شما اشارهکردید به مبارزاتضداستعماری درجهان عرب و انقلاب های ومشروطه و... . ما باید بین بعضی ازاینها تفکیکقائلشویم. برداشت
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2