آینده‌ی اسلام در ایران

225 ايران وجمهوری اسلامی با اسلام مساوی نیستند ای ازقرن بیستم شاهدیمکه بالاخره ‌ احیاگرانه ومتجددانه ازدین را دردوره هرکـدام تاریخـی دارنـد. رویکردهـای احیاگـران ومتجـددان بـا یکدیگـرمتفـاوت خواستند اسلام را احیاکنند یکطیفهستند: ازسید ‌ است. کسانیکه می قطــب تــا حســن بنّــا و ابوالاعلــی مــودودیکــه دنبــال تشــکیل حکومــت دینــی بودنــد تــا بتواننــد اســ م را پیــادهکننــد تــا مســلمانان بــه صــ ح و فــ ح دنیــا و آخـرت برسـند. الدین اسدآبادی ‌ ییمثلسیدجمال ‌ ها ‌ گرانورفرمیست ‌ ازطرفدیگر، اصلاح نظرآنها، لازم ‌ شان تشکیلحکومت نبود. به ‌ ومحمدعبده بودندکه مسئله نیسـتکـه هرچـه درزمـان پیامبـر بـود را بازآفرینـی وچـرخ را از نـو اختـراعکـرد. ی امروزحلکرد. ‌ ی امروزرا باید با ابزاروشیوه ‌ مسئله ویکم، ‌ ای از تاریـ ـ ـ ـ ــخ معاصــر، در قــرن بیســت ‌ نبایــد فرامــوشکنیــمکــه در دوره انــد. ربطــی بــه ‌ آمیخته ‌ هــای دینــی و غیردینــی درهم ‌ واقســام ایدئولوژی ‌ انواع خواهــان ایرلنــد یــا ‌ اســ م هــم نــدارد؛ یــک وضعیــتجهانــی اســت. مثــً آزادی هــای ضداســتعماری درکشــورهای مختلــف (بــه جهــان ‌ فلســطین و حرکت ی اینها یک رویکرد مشترک داشتند ‌ عرب وغیرعرب هم ربطی ندارد)، همه کردند وآدم ‌ گذاری می ‌ شدند. بمب ‌ وآن این بودکه به خشونت متوسل می و انقـ ب مشـروطه تفکیـک قائـل شـویم. ‌ هـا ‌ کشـتند. بایـد بیـن ایـن حرکت ‌ می تـری بـود. پادشـاهی قاجـاردرواگـذاری قـدرت ‌ انقـ بمشـروطه جنبـشمدنی ی پهلوی ترکیبی ازمشروطه واستبداد ‌ خودشبه مردمسهم داشت. دردوره بخــش بــوده اســت. ‌ وحدت ‌ هــا ‌ داشــتیم. مــن معتقــد نیســتم کــه ایــن حرکت دوحکومــت را ســرنگون ‌ بخــش بــودهکــه توانســتند یکــی ‌ بــه ایــن معنــا وحدت ی اینهایـی ‌ چـه اتفاقـی افتـاد؟ همـه ۱۳۵۷ کننـد. امـا درنهایـت، بعـد ازانقـ ب کــه شــما اســم بردیــد مثــل القاعــده وداعــش و... چــهکردنــد؟ ازداعــش، یــک

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2