آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 226 حکومـت اسـ می درآمـدکـه رفتنـد سـوریه وعـراق را ویـرانکردنـد. جمهـوری اشچگونـه ‌ طـور. ازهیـچ عاقلـی پنهـان نیسـتکـهکارنامـه ‌ اسـ می هـم همین های ایرلندی را هم دیدیمکه بهکجا رسیدند؛ سهمگرفتند و ‌ است. انقلابی قول میرحسین موسوی، اینها زندگی را بر ایدئولوژی اولویت ‌ کنار آمدند. به انــد. ‌ داده تـوان تصـورکـرد؟ ‌ ی ایـن جوامـع می ‌ ای بـرای اسـ م در آینـده ‌ آیـا نقـشسـازنده ی ‌ نظرمن، بله. اسـ م نقشـی سـازنده دارد. مثلاً تونسدرمقایسـه با بقیه ‌ به تــری دارد و پشــت قانــون ‌ کشــورهای بهــار عربــی وضعیــت بســیار متعادل گرا، ‌ ایکـه نوشـته شـد، فـردی مثـل راشـد غنوشـی قـرارداردکـه اسـ م ‌ اساسـی داری ‌ کردن دموکراسی درسیاستوحکومتودین ‌ دموکراتوقائل به پیاده دیــد. ‌ داری خــود نمی ‌ اســت. اوهیــچ تعــارضو تضــادی بیــن دموکراســی ودیــن شکبا نوع مسلمانی درجمهوری اسلامی ایران تفاوت ‌ این نوع مسلمانی، بی دارد. توانیم ازآنها درس ‌ ایکه اینها دارند این استکه می ‌ نظرمن، نقشسازنده ‌ به کنیــم. ‌ گیریــم ودیگــر تکــرار نمی ‌ بگیریــم. یعنــی ازخطاهــایگذشــته درس می آموزیـمکـه نبایـد چـک ‌ ی ایـران ایـن را می ‌ ای دارد. از تجربـه ‌ پـس نقـشسـازنده سـفید بـه دسـت فقیـه داد تـا بـه اسـم دیـن، حکومـتوپادشـاهیکنـد وهمـان آورده بودنـد. ‌ هـا ‌ بلایـی را سـرمـا بیـاوردکـه قبلی فکر و ســکولار و ‌ از روشــن ‌ ، ها ‌ ای از انســان ‌ طیــف گســترده ۱۹۷۰ ی ‌ دهــه مذهبــی، چنــان مبهــوت حرکــت عظیــم سیاســی-اجتماعی جهانــی شــدند کردنـد. انقـ ب ایـران هـم بخشـی از ایـن حرکـت ‌ کـه دیگـر اصـً «فکـر» نمی کــرد کــه وقتــی مرتــب ‌ شــد. کســی از آقــای خمینــی ســؤال نمی ‌ حســاب می گوییـد «اسـ م عزیـز»، اسـ م عزیـز یعنـی چـه؟ ایـن اسـ م عزیـزچیسـت ‌ می

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2