آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 230 هــا جــداکــرد، منفــی ‌ تــوان از ایــن تجربه ‌ پــس پاســخم بــه اینکــه آیــا اســ م را می نظــر مــن، اســ م ایدئالیســتی، تخیــل اســت. اســ م واقعــی همیــن ‌ اســت. به هاساختهشده است. ممکن ‌ یمسلمان ‌ استکه درطول تاریــــخ توسطهمه افتادگـی ‌ اسـتگفتـه شـود پـس اسـ م تاریخـی یعنـی جمـود، خشـونت، عقب دهد. مثلکسـانیکه فکر ‌ و... . اما تاریــــخ دقیقاً خلاف این را به ما نشـان می کنند غرب فقط استکبارو استعماروبدبختی وظلم است. درحالیکه ‌ می هـای مثبـت آن را هـم ببینیـم. ‌ ایـن هـم نادرسـت اسـت و بایـد جنبه گــذارد ‌ ایــن روایــت آرمانــی شــما چــه راهــی بــرای تحــول جامعــه پیــشرومی ها و رویکردهــای ســکولار ســاخته نیســت؟ بــه چــه دلیــل ‌ کــه از اندیشــه هــای سیاســی و اجتماعــی جایــی مهــم بــرای اســ م ‌ ی معادله ‌ بایــد درهمــه ای بــرای آن ببینیــم یــا احیانــاً ‌ آنکــه الزامــاً نقــشســازنده ‌ در نظــر بگیریــم، بی اش پیامدهــای منفــی بیشــتری داشــته باشــد؟ ‌ کارگیــری ‌ به ی ‌ ی سـکولار بگـذارم. یـک فهـم خیلـی رادیـکال دربـاره ‌ ای بـرکلمـه ‌ ابتـدا تبصـره ی سـکولار ایـن اســتکـه دیـن ودنیــا، دو امـرکامـً متضــاد هسـتند. ایـن، ‌ واژه بـا تعریـف اسـ م تضـادی اساسـی دارد زیـرا اسـ م بیـن دیـن ودنیـا تفاوتـی قائـل کنمکه این امرمتفاوت با آن استکه دین وسیاست ‌ نیست. باز تأکید می یکـی فـرضشـوند. اند. سکولاریسـم ‌ درروزگار معاصـر، رویکردهـای سـکولارخیلـی تعدیـل شـده شــود ســکولار، ‌ طیــف خیلــیگســترده و متنوعــی دارد. گاهــی وقتــیگفتــه می شـود. در اروپا ‌ اش در نظرگرفته می ‌ ی خیلی افراطی لائیک فرانسـوی ‌ نسـخه تری ازسکولاریسم وجود دارد. ‌ هایخیلی متعادل ‌ وآمریکایشمالی، نسخه خاطر ‌ هایسکولاریسم متعادل درکانادا باشد؛ به ‌ شاید یکی ازبهترین نمونه

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2