231 ايران وجمهوری اسلامی با اسلام مساوی نیستند گرایـی ورواداری آن. سکولاریسـم افراطـی، مشـابه بـودن،کثرت چندفرهنگی های بنیادگرایــی اســ می اســت. آیــا در فهــم مســلمانی، فهمــی وجــود اندیشــه اشدر افـکار داردکـه انسـان وسـیله نباشـد وهـدف باشـد؟ بلـه. بهتریـن نمونـه آقـای موسـی صـدر اسـت. دیـن بـرای انسـان اسـت نـه انسـان بـرای دیـن. بودن بــه زندگــی تــوان گفــت بلــه، مســلمان ی قســمت آخــر ســؤال می دربــاره ها دو اش به مالک اشترگفته بودکه انسان دهد. امام علی درنامه جهتمی اند. اند: یـا بـرادردینـی شـما هسـتند یـا مثـل شـما انسـان دسـته جایــگاه دیــن و ایمــان دینــی در نظــام آرمانــی شــما، درجامعــه وسیاســت و حکومــتچیســت؟ داری و فهــم دینــی هرکــدام ازعامــ ن درجامعــه و هــا، دیــن در تمــام ایــن حوزه هـای اقتصـادی وسیاسـی بخـشحرکت توانـد الهام حکومـت وسیاسـت، می گویدنبایدنظامیسیاسییا اقتصادییا... رادرجامعه باشد. یعنی اخلاقمی روزفقیرتـرشـوند. مـن اخـ ق را مقـدم بـردیـن پیـادهکـردکـه درآن مـردم روزبـه کنــم همراهــی اخــ ق وشــریعت یــا دانــم. امــا فکــرمی و بیــرون ازشــریعت می تواند در اخلاق ودین، نقش بسیارمهمی دارد. یعنی اخلاق دینی بالقوه می گویـم گویـم ایفـاکـرده اسـت، می نظـام آرمانـی مـا نقـش مؤثـری ایفـاکنـد. نمی توانـد ایفـاکنـد. می دراینجـا نقـششـریعتچیسـت؟ چـون مسـلمان بـه هـرحـال بـه شـریعت سـری احـکام سیاسـی، اقتصـادی و اجتماعـی هـم پایبنـد اسـتو اسـ م یک هم دارد. آیاشریعترا هم با خود به درونسیاستواجتماع وحکومت بَـرَد یـا نـه؟ می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2