ی اسلام در ایران آینده 234 کـردن دیـن» یعنـی چـه؟ بگذاریـد مثالـی بزنـم. ابتـدا بایـد ببینیـم اصـً «جاری در ایـالات متحـده نوعـی دموکراسـی وجـود دارد. قانونـشهـم سـکولار اسـت. هـا امـا درهمیـنکشـور یـک توافـق جمعـی وجـود داردکـه در بعضـی از ایالت هــا مثــً بــا تواننــد، بــه زبــان مســلمانی مــا، قصــاصکننــد. در بعضــی ایالت می کــس کننــد وهیچ ی دیگــریکــه دارنــد، اعــدام می صندلــی برقــی یــا هــرشــیوه آیـد؛ بـرای اینکـه ایـن اجمـاع در آنجـا وجـود دارد. یـا مثـً هـم صدایـش در نمی صورتعرفی ودموکراتیک ی این قوانین به جنین. اما همه قوانینضدسقط ایم. کلید ماجرا، اجماع اسـت. مقررشـده اسـت. ما هنوز به این فهم نرسـیده توجهــی ازجامعــه بــه ایــن فهــم برســند. آن چیــزی اجمــاع یعنــی حداکثــر قابل صــورت گذاریــد، وقتــیکــه به راکــه شــما اســمش را فقــه، شــریعت و دیــن می آیــد، یعنــی عــرف آن را بــه رســمیت شــناخته و تبدیــل بــه قانــون قانــون درمی خاطرمبنای خدایی آن. بدین ترتیب، در نهایتْ من شده است ــــــ البته نه به وشـما هسـتیمکـه بـا اجمـاع علمـی وفقهـی وحقوقـی وهـر اسـمیکـه رویـش مرورزمان، عیبوایرادهای آن کنیم وبه بگذارید، اینها را به قانون تبدیل می بخشـیم. گیریـم و بهبـود می را می جنین مخالـف اسـت یـا بـا اعـدام موافـق اسـت یـا کسـیکـه درآمریـکا بـا سـقط کند، مسـیحی اسـت، ازمریــــخ نیامده ودر گرایی فعالیت می جنس علیه هم کند. برای مسلمانان هم ی سوپردموکراتیک آمریکایی زندگی می یکجامعه طـور اسـت. همین «قانــون» دنیــوی و بشــری اســت. پوشــاندن لبــاس نوامیــس الهــی و فقــه و زدن مــردم اســت. قانــون امــری دنیــوی اســت و شــریعت بــر تــن قانــون، گــول تـوانگفـتکـه ایـن را خـداگفتـه اسـت. خـدا بـه شـما چیـزی نگفتـه اسـت! نمی
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2