ی اسلام در ایران آینده 242 کند؛ دوم اینکه هرچه ها مردد ومنصرف می دادن پاسخصادقانه به پرسش تر تروخشــمگین ازعمــروعمــل جمهــوری اســ میگذشــته، جامعــه خســته های خسته وخشمگین وموسمی نتایج دقیقی به دست شده است. پاسخ دهــد. البتــه ازکارهایــیکــه در ایــن زمینــه شــده، میتــوان اســتفادهکــرد امــا نمی توان بناییتحلیلیرا براینمبناساخت. ازجمله، «پیمایشملیسنجش نمی همت مرکز ایسپا صفحه به ۲۶۴ ودر ۱۳۸۹ داری ایرانیان»که درسال دین اند. اما های ارزشمندی دارد وبرایشخیلی زحمتکشیده منتشرشده، داده شد، چه های آن با احتیاط برخورد می حتی درسال انتشارشهم باید با داده ی ما در ی جامعه رسد به حالاکه یکدهه ازآنگذشته و اندیشه وعاطفه ی پیش بسـیارمتفاوتشـده اسـت. مقایسـه با یک دهه هایــی از تاریـ ـ ـ ـ ــخ یــکقــرن اخیــرمیتــوان بــه مــواردی اشــارهکــردکــه دردوره بخشــی در باورهــای اســ می درجوامــع مســلمان نقــشمحــرک یــا وحدت اند ـــــــ فـارغ ازاینکـه تأثیرشـان نهایتـاً بـه تحـولاتسیاسـی واجتماعـی داشـته سـود یـا زیـان جامعـه بـوده اسـت؛ مثـً مبـارزاتضداسـتعماری درجهـان در ایران. اما امروز، با توجه به ۱۳۵۷ عرب یا انقلاب مشـروطه و انقلاب وضعیـت ایـران وجهـان عـربوپیامدهـایحکومـتجمهـوری اسـ می در ایـران یـا طالبـان در افغانسـتان و تجـارب ترکیـه ودیگـرمناطـق، آیـا میتـوان توان ای تصورکرد؟ آیا می ی اینجوامع نقشسازنده برای اسلام درآینده ظرفیــت و اعتبــاری در اســ م بــرای مشــارکت در اصــ ح و تحــول سیاســی جامعه دید؟ آیا سهم اسلام حداکثر این استکه مانع تجدد و پیشرفت هـای اجتماعـی وسیاسـی نباشـد؟ وآزادی
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2