آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 244 قیدوبندهاوزنجیرهای تبعیضدرحقوقرا بردارند؟حقیقت، زنجیرحقوق است؛ مثلاً اگرکسانیکه خود را صاحبومالکحقیقت میدانند اکثریت شدن تبعیضو ‌ افتد نهادینه ‌ یکجامعه را تشکیل دهند، اولین اتفاقیکه می تحقیردرآنجامعه استوسخن ازحقوقشهروندیبرابردرچنینفضایی های مختلفاجتماعی برمعماریحکومت ‌ طیف ‌ شود. ذهنیت ‌ شنیده نمی تواند ایفا ‌ می ‌ وتأسیسقانون بیشترین تأثیررا دارد. نقشیکه نواندیشی دینی داران را متحـول ‌ تدریـــــج ذهنیـت دینـی دیـن ‌ کنـد، معمـاری الهیاتـی اسـتکـه به دنبــال احقــاق حــق و بنــای حکومتــی باشــندکــه آزادی و ‌ کنــد تــا خودشــان به کم ‌ حقوقشان را تضمینکند. این تأثیرعمیق اجتماعی را مطلقاً نباید دست تر ‌ یافتنی ‌ تر باشــد، تحــول دســت ‌ ی اســ می انســانی ‌ گرفــت. هرچــه جامعــه های تاریخی مخرب ‌ ای از تجربه ‌ است. اینجاستکه نقش اسلام اگردر پاره بوده، میتواند با بازگشـت به اجتماع ورعایتخط قرمز ورود به حکومت، درسـاختن حکومـت رشـید و بالـغ، مؤثـروسـازنده باشـد. مـداران و تندروهـای ‌ کننـدکـه ولایت ‌ نواندیشـان دینـی اغلـب اسـتدلال می ها مسلمان واقعی نیستند. ‌ اللهی، اخوانی، وهابی، طالبان یا داعشی ‌ حزب ها وجدال فکری ومیدانی بین آنها هم ‌ ی اینگروه ‌ ی همه ‌ اما آیا مجموعه ها ‌ ها و تجربه ‌ بخشـی از اسـ م نیسـت؟ آیا میشـود اسـ م را از اینگرایش جـداکـرد وصرفـاً روایتـی آرمانـی وناموجـود ازاسـ م ارائـه داد؟ اولاً اسلام واقعی نداریم، انسان واقعی داریم. انسان استکهکتاب هدایت توانــد تبدیــل بــهکتــاب خســارتکنــد. و لَ يَزِيــدُ الظَالِمِيــنَ إِلَ خَسَــارًا ‌ را هــم می آورد ‌ )؛ یعنـی همیـنکتـاب را بـه دسـتظالـم بدهـی، خسـارت مـی ۸۲| (إسـراء بودن ووجـدان اخلاقـی آدمـی، امـری پیـش ازکتـاب و ‌ نـه هدایـت. پـس انسـان

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2