245 ای برمتن اسلام ایمانی باشد «اسلام آیینی» بایدحاشیه شود مکتباست. اگرآن ایمان پیشازکتاببه دستآید، اینکتابهم می .)۴۴| کتـابهدایـتوشـفا. قُـلْ هُـو لِلّذِيـنَ آمَنُـوا هُـدًى و شِـفَاءٌ (فصلـت های انسـانیِ ایمـان را برجسـته ایـن اسـتکـه نواندیشـی دینـی بایـد پیـششـرط ها هاوتجربه یروایت کندوسپسایمانرا بهضیافتانسانببرد. وگرنههمه اسـتو تقسـیم اسـ م بـه «واقعـی» و«غیرواقعـی» نوعـی اسـ م از اسـ م به کنــد. اگــر مــا بتوانیــم ترازویــی از جنــس انســان و وجــدان مشــکلی را حــل نمی عبارت دیگر، من تری هستیم. به اش تعریفکنیم، مسلمانان انسان اخلاقی فهمـم. اگـر تر» را می فهمـم امـا «مسـلمان انسـان تر» را نمی «انسـان مسـلمان فهمـم. مرادتـان از«روایـت آرمانـی» ایـن باشـد، بلـه، چنیـن روایتـی را می ایــن روایــت آرمانــی چــه راهــی بــرای تحــول جامعــه پیــش میگــذاردکــه از ها ورویکردهــای ســکولارســاخته نیســت؟ بــه چــه دلیــل بایــد در اندیشــه یمعادلاتسیاسیواجتماعیجاییمهمبرایاسلامدرنظربگیریم، همه اش کارگیــری ای بــرای آن ببینیــم یــا احیانــاً به آنکــه الزامــاً نقــش ســازنده بی پیامدهـای منفـی بیشـتری داشـته باشـد؟ اینکــه میپرســید «ایــن روایــت آرمانــی چــه راهــی بــرای تحــول جامعــه پیــش ی ها ورویکردهــای ســکولارســاخته نیســت»، نکتــه میگــذاردکــه از اندیشــه کنــد امکــه بــه انســانکمــک می را واجــد مفاهیمــی یافتــه قــرآن مهمــی اســت. تر باشــد. مثــً مفهــوم «فضــل خداونــد» بــا مختصاتــیکــه ایــن فضــل انســان گویـد چیـزی درعالـم هسـتکـه اگـر بـه آن اسـت. می قـرآن دارد، منحصـر بـه تکیـهکنیـد، انسـان شـادتری هسـتید وبیشـتر ازهرچـهکـه بـرای زیسـتن جمـع تانمیآیـد. قُـلْ بِفَضْـلِ اللـه وَ بِرَحْمَتِـهِ فَبِذَلِـكَ فَلْيَفْرَحُـواْ هُـوَ ایـد بـه یاری کرده .)۵۸| خَيْــر مِمَــا يَجْمَعُــونَ (یونــس
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2