247 ای برمتن اسلام ایمانی باشد «اسلام آیینی» بایدحاشیه سـازد. امـا تقلیـل ایمـان بـه دیـن وسـپس ورود دیـن بـه سیاسـت و می تـری آرام توانـد حکومـت، نقـض ایـن غـرض اسـت. جدایـی نهـاد دیـن از نهـاد قـدرت می آرامـش برآمـده از ایمـان را تضمیـنکنـد. توان مدت یا درازمدت، چگونه می نگری میان برهمین مبنا، در یک آینده از اثرات مخرب تبلیغ اسلام سنتی و بعضاً خرافی و اقتدارگراکاست و آن های مختلفرسمی و را درمانکرد؟ تبلیغیکه دراینچهاردهه ازشبکه ویژه تأثیریکه جمهوری اسلامی برفرهنگ شده؛ به غیررسمی انجام می ی ایرانی داشته است. ورفتارجامعه بــرای مهــار و عــ ج «اثــرات مخــرب اســ م خرافــی و اقتدارگــرا بــر فرهنــگ و ی ایرانــی رفتــارجامعــه ایرانــی» هــم بایــد همیــن مســیررا تمریــنکنیــم. جامعــه گفـت«قـرآن ز بـر در تاریـــــخ خـودکسـی را داشـتکـه در توصیـفخـودشمی بخوانی با چارده روایت». ما حافظومولانا ونظامی را درتاریخمان داریمکه ای بـرمتـن اسـ م مصادیـق «اسـ م ایمانی»انـد. «اسـ م آیینـی» بایـدحاشـیه ی فقه» و ی «سلطه ایمانی باشد ودرخدمت آن درآید. هرقدرکه بردامنه «فقـه سـلطه» افـزوده شـده، اسـ م ایمانـی و ایرانـی لطمـه خـورده اسـت. بایـد تدریــــج به ادبیات ایمانی تاریخمان برگردیم و البته با فکروذکر بیشـتر، بر به غنـا وکمالـش بیفزاییـم. روشـن اسـتکـه بـا حجـم بلایـیکـه سـرمان آمـده، ایـن بـرد امـا ناشـدنی نیسـت. «بازگشـت و اسـتکمال» زمـان می ی زوایــای سیاســی و اجتماعــی ی بــزرگ روحانیــان کــه در همــه بــا شــبکه تـوانکـرد و درآینـده چـه می ، صـورتغیررسـمی ورسـمی ریشـه دوانـده به نقــشوجایــگاه روحانیــان در نظــام آرمانــی شــما چیســت؟
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2