آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 248 ی مدنــی و سیاســیآزاد، قدرتمندتــر شــود، بســتر حضــور ‌ هرقــدر جامعــه ایکه در امتداد ‌ شود. جامعه ‌ ترمی ‌ یکشورمان مشخص ‌ روحانیان در آینده توانـد بـه ‌ مسـیرش بتوانـد نظامیـان را بـه پـادگان برگردانـد، روحانیـان را هـم می قدرنیازدموکراتیکازپادگان بیرونمیآیند، ‌ ها برگرداند. اگرنظامیان به ‌ حوزه شـوند ودرمسـاجد و ‌ ای پذیرفتـه می ‌ قـدر نیـازچنیـن جامعـه ‌ روحانیـان هـم به شـود. بایـد نخسـت ‌ بیننـد ومقـدارحضورشـان مشـخصمی ‌ محافـل قـدر می بــه آگاهــی جامعــهکمــککــرد وســپس میــزان حضــور و نفــوذ روحانیــان را بــه هایی را بستکه منتج به بازگشت ‌ زمان باید راه ‌ یجامعهگذاشت. هم ‌ عهده ام کــه حتــی تشــکیل ‌ صراحــتگفتــه ‌ تــر هــم به ‌ شــود. پیش ‌ دیــن بــه قــدرت می دانــم. اگــر قــرار نیســت حــزب دینــی ‌ حــزب سیاســی دینــی را هــم خطرنــاک می رسـاندن دین باشـد، پسکارکرد حزب دینی دقیقاً چیسـت؟ ‌ قدرت ‌ دنبال به ‌ به داران تشکیل شودکه به قدرت ‌ اگرمراد این استکه حزبی با عضویت دین سکولارملتزم باشد و نگذارد قوانین دینی برشهروندان حکومتکند، پس داران یـا پیـروان ‌ هویـت دینـی حـزب بـه چـه معناسـت ومثـً چـرا نبایـد غیردیـن تواننــد عضــو باشــند، ‌ ســایرطوایــف در چنیــن حزبــی عضــو باشــند؟ اگــر می شــودکــه «هویــت دینــی حــزب بــه چــه معناســت؟». ‌ بــاز ایــن ســؤال تکــرار می امـا اگـرمنظـور ازحـزب دینـی، فقـط داشـتن پرچـم وشـعاردینـی اسـت، بایـد دقیقــاً روشــن شــودکــه مــرز میــان «شــعار دیــن» و «شــعایر دیــن» در چنیــن حزبــیکجاســت. اگــر مثــً قــرار نیســت بــا شــرکت ایــن حــزب در انتخابــات، رسـاندن شـعایردیـن تبلیـغ و بـه رأیگذاشـته شـود، پـسحـزب دینـی ‌ قدرت ‌ به چیـزی را تبلیـغکنـد؟ روشـن اسـتکـه «تعظیـم شـعایر ‌ قـرار اسـت دقیقـاً چه های مدنــی ‌ ی تشــکل ‌ ی حــج) بــر عهــده ‌ ســوره ۳۲ ی ‌ الهــی» (مضمــون آیــه هاســتکــه ‌ ها و دقت ‌ هاســت، نــه احــزاب سیاســی. بــا ایــن وســواس ‌ و انجمن

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2