آینده‌ی اسلام در ایران

25 سه محکنهایی؛ عقلانیت، اخلاقجهانی وحقوق بشر خصــوص در میــان نســل جــوان کــه ‌ جایــگاه مذهــب در ایــران کنونــی، به دهند، درمقایسه با مثلا پنجاه سال ‌ اکثریتجمعیتکشوررا تشکیل می ی اسلام در ‌ های مختلفچه تغییراتیکرده است؟ آینده ‌ پیش، درحوزه ی جمهـوری اسـ می پیونـد خـورده اسـت؟ ‌ ایـران تـا چـه حـد بـه آینـده جایـگاه دیـن ومذهـب در ایـرانکنونـی بـا جایـگاه آن در ایـران پیـش از انقـ ب تریـن تفـاوت ایـن اسـتکـه دیـن در ‌ چندیـن تفـاوت اساسـی دارد. مهم ۱۳۵۷ ایـرانکنونـی نقـش تقویـت و تحکیـم همبسـتگی اجتماعـی راکـه نقـش اصلـی ی ادیان در تاریــــخ بشـری بوده اسـت، ازدسـت داده و برعکس به عامل ‌ همه فقــط ‌ تضعیــف ایــن همبســتگی و ایجــاد تزلــزل در آن تبدیــل شــده اســت. نه پیـروان ادیـان ومذاهـبغیراسـ می بـا پیـروان دیـن اسـ م احسـاس نزدیکـی و همبستگی تاریخیسابقشانرا ندارند بلکه به وجهی احیانا شدیدتروحادتر، مسلمانانسنیومسلمانانشیعینیزاحساسنزدیکیوهمبستگیپیشینرا نسبت به یکدیگرندارند. علت اصلی این پدیده چیزی نیستجزسیاست تبعیضدینی ومذهبی و نیز تبعیضقومی و نژادیکه رژیمکنونی در پیش روزتشـدیدکـرده اسـت. ایـن سیاسـت، هـم نابحـق اسـتوهـم ‌ گرفتـه وروزبـه برخـ ف مصلحت. تفـاوت دوم جایـگاه دیـن ومذهـبدر ایـرانکنونـی بـا جایـگاه آن در ایـران پیـش ویژه جوانان به دین از ‌ این استکه امروزرویکرد مردم و به ۱۳۵۷ از انقلاب تعبیـری دیگـر، ‌ حـد اعتـدال خـارجشـده وبـه افـراط یـا تفریـطگراییـده اسـت. به خصــوصکمتــرجوانــی هســتکــه رویکــردش بــه دیــن، چــه ‌ کمتــرکســی و به رویکــرد موافقانــه باشــد وچــه رویکــرد مخالفانــه، از تعصــب، جــزم وجمــود، مدارایـی خالـی وعـاری باشـد. ‌ گریزی وبی ‌ داوری، آرزواندیشـی، اسـتدلال ‌ پیـش تأثیر احساسات، عواطف ‌ ستیزان بیشترتحت ‌ گریزان ودین ‌ گرایان، دین ‌ دین

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2