ی اسلام در ایران آینده 26 تأثیــر عقــل و عقلانیــت. بعضــی بــه دیــن هــای خودنــد تــا تحت و هیجان ســتیزند؛ امــا آنچــه در گریزنــد و بعضــی بــا آن می گراینــد، بعضــی از آن می می هــا،گریزهــا وســتیزها مفقــود اســت، اســتدلال ی، یــا بیشــتر، ایــنگرایش همــه و دلیــل موجــه، معقــول و قــوی اســت. اگــر عقــل و عقلانیــت در میــان بــود، ســتیزان فقــط بــا یکدیگــر همدلــی و همراهــی گریــزان و دین گرایــان، دین دین داشــتند، نــه داشــتند ودر بدتریــن حالــت، رقابــت و مســابقه و مبــارزه می نمی اینکه دریکدیگربه چشم عناد، خصومتوعداوت بنگرند وزندگی خود را مشــروط بــه مــرگ دیگــری ببیننــد. یگذشــته، ازهیمنــه و احتشــام و تفــاوتســوم ایــن اســتکــه درچهــاردهــه روز،کاسـته شـده اسـت. شـکی نیسـتکـه در صولـت وسـطوت دیـن، روزبـه ی جهانی نیز، دین تاریخی و نهادینه معنا، اهمیت، و ارزشخود را تا گستره جهــت اینکــه ازحــل مســائل نظــری ورفــع حــد فراوانــی ازکــف داده اســت؛ به ای نیز مشکلاتعملی انسان امروزعاجزمانده وحتیخودْ مشکلاتعملی بـرمشـکلات بشـرافـزوده اسـت. امـا در ایـران غیـراز ایـن عامـل، دوعامـل مهـم اند: یکـی برسـرکارآمدن حکومـت اعتبارشـدن دیـن سـهم داشـته دیگـرنیـزبـربی هــا ودعــاوی دینــی فراهــم ی آزمایشــی بــرای آموزه الادّعــا) دینــیکــه بوتــه (علی ها رغم میلش، ناکارآیی ونادرستی بسیاری ازآن آموزه آورد وناخواسته وعلی ودعاوی را برملاکرد. ودوم جهل، سوءنیت، سوءمدیریت و فسادکارگزاران مداران حکومتدینیکه اعتمادعمومی بهحکومتگران، روحانیانوشریعت اعتباری دین و شناسی اجتماعی ملت ایران، بی کلی سلبکرد ودرروان را به باوری وسـردمهری نسـبت به دین را راسـخ سـاخت. اعتنایی وسسـت بی ی دینیه نیز، تفاوت واضح وفرق فارقی میانگذشته و های علمیه درحوزه های علمیه یکپارچگی و یکدستی چشمگیر آید. این حوزه حال به چشم می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2