ی اسلام در ایران آینده 28 ویکم پــی ی بیســت و بالاخــرهگــروه چهــارمکــه بــه مقتضیــات زندگــی درســده جویانـه ومنصفانـه، ای حقیقت شـیوه ورزنـد بـه اینکـه، به انـد، اهتمـام می برده هـای معرفتـی مختلـف ماننـد فلسـفه، علـوم ی آرا و نظـرات، درحوزه بـا همـه تجربـی انسـانی، تاریـــــخ، عرفـان ودیـن ومذهـب، مواجـه شـوند؛ بـه بررسـی و نقد بپردازند؛ اتخاذ موضعکنند؛ ازموضع خود دفاع عقلانی وعلمیکنند؛ و بشناسـند و بشناسـانند. خبـرخـوش اینکـه ایـنگـروه چهـارم، هرچنـد بنـا بـه ملاحظاتیکه برهمگان معلوم است، خودابرازگریچندانی ندارند، امیدوار، انـد. بانشـاط وفعال توانم بگویم جز اینکه هرچه ی اسلام در ایران چیزی نمی و اما در باب آینده داردین باشند یا بنمایند، شهروندان حکومتگران دریکجامعه بیشترطرف شــوند؛ و برعکــس، هرچــه حکومتگــران ســتیزتر می گریزتــر و حتــی دین دین شوند. پذیرترمی گراترودین ستیزتر باشند، شهروندان دین گریزترودین دین نحـو ایـن یـک امـرواقـع تاریخی-تجربـی اسـت، هرچنـد تبییـن ایـن واقعیـت به قطعـی، بـرای مـن معلـوم نیسـت. تــوان بــه مــواردی اشــارهکــردکــه هایــی از تاریـ ـ ـ ـ ــخ یــکقــرن اخیــرمی دردوره بخشــی در باورهــای اســ می درجوامــع مســلمان نقــشمحــرک یــا وحدت اند ـــــــ فـارغ ازاینکـه تأثیرشـان نهایتـاً بـه تحـولاتسیاسـی واجتماعـی داشـته ســود یــا زیــان جامعــه بــوده اســت؛ مثــً مبــارزاتضداســتعماری درجهــان در ایران. اما امروز، با توجه به ۱۳۵۷ عرب یا انقلاب مشـروطه و انقلاب وضعیـت ایـران وجهـان عـربوپیامدهـایحکومـتجمهـوری اسـ می در تـوان ایـران یـا طالبـان در افغانسـتان و تجـارب ترکیـه ودیگـرمناطـق، آیـا می توان ای تصورکرد؟ آیا می ی اینجوامع نقشسازنده برای اسلام درآینده
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2