آینده‌ی اسلام در ایران

33 سه محکنهایی؛ عقلانیت، اخلاقجهانی وحقوق بشر شـرقی باشـند یـا غربـی) یـا زمـان تولدشـان (کـه قدیـم باشـند یـا جدیـد). فکـرو ی یـک فکـر یـا رأی ‌ رأی، صـدق وکـذب دارد، نـه جغرافیـا و تاریـ ـ ـ ـ ـخ. شناسـنامه ی آن فکــر یــا رأی اســت. ‌ هیــچ اعتبــاری نــدارد و آنچــه معتبــر اســت، کارنامــه حکــم عقلانیــت و اخــ قْ بــاور، رأی و نظــرصــادق را بایــد پذیرفــت، چــه از ‌ به شـرق آمـده باشـد وچـه ازغـرب وچـه قدیـم باشـد وچـه جدیـد؛ ورأی و نظـر کاذبرا نباید پذیرفت، بازهم چه شرقی باشد وچه غربی وچه قدیم باشد روزوخاکسترنشین این توهم هستیمکه هرچه از ‌ وچه جدید. ما هنوز تیره شـرق اسـتخـوب اسـت وهرچـه ازغـرب اسـت بـد؛ یـا هرچـه ازغـرب اسـت خــوب اســت وهرچــه ازشــرق اســت بــد؛ یــا هرچــه قدیــم اســتخــوب اســت وهرچـه جدیـد اسـت بـد؛ یـا هرچـه جدیـد اسـتخـوب اسـت وهرچـه قدیـم اند. ‌ اسـت بـد. چهـار توهمـیکـه مـا را بـه خـاکسـیاه نشـانده یکی از نتایج این توهمات این استکه برای حل مسائل ورفع مشکلاتمان، رویــمکــه درخــوررجــوع و توســل نیســتند چــون ‌ ســراغ مراجــع ومنابعــی می ‌ به گوینـد، یـا بلاموضـوع شـده اسـتوربطـی بـه مسـائل ومشـکلات مـا ‌ آنچـه می ندارد یا هنوزموضوعیت دارد اما توان حل مسـائل ورفع مشـکلات را ندارد؛ .)truth ) اسـت یـا فاقـدصـدق وصحـت ( relevance یعنـی یـا فاقـد ربـط ( مصلحـان اجتماعـی راسـتین بایـد بنـد نـاف تعلـق مـا را بـه ایـن مراجـع ومنابـع ی ‌ ی اقبــال ناممکــن نجنباننــد و مــردم را از اینکــه بــر در خانــه ‌ ببُرنــد و حلقــه هنربنشینند، بازدارند. تا از اینان نومید نشویم، ‌ گشایان دروغین و بی ‌ مشکل ای بهترنخواهیم داشت. ‌ امید نجاتی نیستوتا به اینان پشتنکنیم، آینده جایــگاه دیــن و ایمــان دینــی در نظــام آرمانــی شــما درجامعــه وسیاســت و حکومــت چیســت؟

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2