آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 36 مـان و ‌ ای بهتـر بـرای جامعه ‌ گیـری بـرای سـاختن آینـده ‌ د) هـم درمقـام تصمیم هــم در مقــام داوری در بــابگفتــاروکــردارحکومتگرانمــان بایــد هرگــز ازســه ) عقلانیت، اخلاق جهانی وحقوق بشرغفلت نکنیم و تغافل idea فکرت ( نورزیــم. عقلانیــتکــه مقتضــای آن رجــوع بــه آخریــن دســتاوردهای علــوم و انــدکــه هــر ‌ معــارف بشــری اســت، اخــ ق جهانــی وحقــوق بشــر، ســه محکی ای بایـد بـه آن سـه بخـورد تـا سـره از ناسـره ودوغ از ‌ گیـری وهـرداوری ‌ تصمیم دوشــاب وغــثّ ازســمین تمیــزداده شــود. ی احــکام و تعالیــم قــرآن یــا متــون مقــدس دینــی و مذهبــی هریــک از ‌ ذ) همــه ی اجماعیاتعلما وفقهای مسلمان یا شیعی ‌ مذاهبوفرَق اسلامی وهمه ی اقــوال و اعمــال عمــوم مســلمانان یــا شــیعیان اثناعشــری ‌ اثناعشــری وهمــه لزوماً با عقلانیت، اخلاق جهانی وحقوق بشرسازگار نیستند. بنابراین، هم هریـک ازمـا شـهروندان ایرانـی بـه تحولـی فرهنگـی دردرون خـود نیازمندیـم و ی مـا بایـد درمراجـع ومنابعـیکـه بـرایحـل مسـائل ورفـع مشـکلات ‌ هـم همـه جوییـم، بازنگـری اساسـیکنیـم. ‌ کنیـم و توسـل می ‌ خـود بـه آنهـا رجـوع می ی زوایــای سیاســی و اجتماعــی ‌ ی بــزرگ روحانیــان کــه در همــه ‌ بــا شــبکه تـوانکـرد؟ ‌ در آینـده چـه می ،‌ صـورت غیررسـمی ورسـمی ریشـه دوانـده ‌ به نقــش وجایــگاه روحانیــت در نظــام آرمانــی شــما چیســت؟ ی ادوار تاریخـی، نقـشخـود ‌ ی ادیـان ومذاهـب ودرهمـه ‌ روحانیـان درهمـه را ابـ غ، تبلیـغ، بیـان وتبییـن احـکام وتعالیـم دیـن ومذهـبخـود بـرای پیـروان انـد. بنابرایـن، اگـرشـهروندی بـه یـکدیـن و ‌ کرده ‌ آن دیـن ومذهـبقلمـداد می مذهبخاصتعلقخاطروالتزام نظریوعملی نداشته باشد، به روحانیان آن دیـن ومذهـب نیـازی نخواهـد داشـت؛ و اگـربـه هیـچ دیـن ومذهبـی تعلـق

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2