43 دین در ایران؛ امروزوآینده گرایـی ایـم! پـسچـاره،گزافه ایـم چـون بـه حـدکافـی مسـلمان نبوده عقـبمانده در مســلمانی اســت. ایــن آن چیــزی اســتکــه بــه بنیادگرایــی شــهرت یافتــه شــناس انگیــزدکــه عزیــز العظمــة، سیاست گرایــی حرکتــی را برمی اســت. گزافه گویــد. در جریــان شــدن اســ م» می شــناس ســوری، بــه آن «اسلامی و اسلام واقســام رجـوع بـه «ســنت» تــ ش بـرای از نـومســلمانکـردن مســلمانان انواع یابد یابد، ظهورمی های مختلفمسلمانی بسطمی گیرد وشکل صورتمی المسـلمین شـود. اسـ م خمینی با اسـ م دیوبَندی یا اخوان بندی می وسـرهم خواهنــد مســلمانان را از نــو کنــد امــا اصــل موضــوع یکــی اســت: می فــرق می یکافــی مســلمان شــوند، انــدازه پندارنــدکــه اگــر به مســلمانکننــد وچنیــن می شــود. ماندگــی حــل می ی عقب مســئله کننــد آنچــه مســلمانان کــم دارنــد، گرایان، همــه فکــر نمی امــا در میــان اســ م ی شـود. آنان مسـئله ی مشـکلاتحل می اسـ م اسـتوبا اسـ م بیشـترهمه دهند وعمدتاً به اسباب ماندگی را تنها درقالبمیزان تشرّع قرار نمی عقب دار بنــدی، در فکــر اســ می ریشــه ی قالب کننــد. ایــن نحــوه قــدرت فکــر می اسـت: مفهـوم قـدرت در الهیـات اسـ می بالاتـر ازمفهـوم حقیقـت قـراردارد؛ درروایتسنتی تاریــــخگسترشاسلام، جهاددرجاییکانونی نشسته استو ای وجود دارد ازگذشته جهاد، جهد برای اقتدار است. افزون بر این، خاطره که اسلام درآن بیرق جایگاه ابرقدرتی درجهان بوده است. درعصرجدید، ی اقتــدار بــا معیارهــای پیشــرفت، یعنــی معیارهایــی تمدنــی، بازخوانــی دوره بودن علــم و فــن و شــود و از پیشــرفته شــود. تمــدن اســ می کشــف می می سـمت ی متمرکـز بـر تمـدن، به درشـاخه گـری رود. احیا هنـردر آن سـخن مـی دانــد. رود و بــرای آن، احیاگــری دینــی نــاب را کافــی نمی احیــای اقتــدار مــی ماندگـی علـم و فـن جدیـد بیامـوزد. مسـلمان بایـد بـرای غلبـه بـرمشـکل عقب
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2