45 دین در ایران؛ امروزوآینده ی خودشـان. در ایـران شـیوه دار توسـعه وسـازندگی هسـتند امـا به آنـان طـرف کنند تنها کنندوگمان می خواهی معرفی می طلبانخود را با توسعه سلطنت انــد. امــا چنیــن پنــداری ناشــی از ندیــدن امــورواقــع، هــا «ســازنده» بوده پهلوی گرفتـن گرایان و برخاسـته از مشـکل مترادف ناتوانـی از تحلیـلگفتمـان اسـ م اسلامیســم گرایشــی اســت در گرایــی اســت. ناسیونال گرایی بــا غرب توســعه درون بورژوازیکشورهای مسلمان وما تا خصلتطبقاتی آن را نشناسیم، همـواره درمعـرض ایـن خطـرهسـتیمکـه جریـان اسـ می را بـه مُشـتی آخونـد شــعوروعــوام پیــرو آنهــا فروکاهیــم. توجــهکنیــم بــه ی بی مانــده مرتجــع عقب ای از توسعه در ایران آغاز کارآمدن جمهوری اسلامی فصل تازه اینکه با روی ی توسعه نیست، درمحتوای آن شده است. اشکال رژیم درنداشتن برنامه برنامه اسـت. بحرانیکه اینک رژیم با آن مواجه اسـت، نه ناشـی از نداشـتن ای اسـتکه برای «سـازندگی» دلیل برنامه ی توسـعه، بلکه درسـت به برنامه ای استتکراری: رژیم ولایی را تنها آخوندها بنا پیشگرفته است. واین نکته ننهادنـد. یـکرکـن مهـم آن مهندسـان مسـلمان بودنـد. آنـان بودنـدکـه دسـتگاه ی ولایــی را ی توســعه دردوره امنیتــی و نظامــی ولایــی را شــکل دادنــد و برنامــه کمی از مهندســان ی آنــان هیـچ دســت طــرحکردنـد و پیـش بردنـد. عـزم و اراده ی پیشـین نـدارد. دوره ی آن، بحثی اساسی گرایی و آینده بحث توسعه درچهارچوب بحث اسلام ی رشــد عربســتان ی خلیــج فــارس، برنامــه اســت. رشــد کشــورهای حاشــیه ســلمان و الگــوی رشــد حــزب «عدالــت و ســعودی بــا رهبــری محمــد بن ی ترکیه، جهان اسـ م را درموقعیتی جدید قرارداده اسـت. اکنون » توسـعه اســ می وجــود داردکــه موضــوع رشــد و توســعه را بــرای خــود «حــل»کــرده کند استوچنین اسلامی تفاوتدارد با آن اسلامیکه تازه دارد استخاره می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2