آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 46 اول وجـود دارد ویـک ‌ اکنـون یـکجهـان ‌ کـه چـه بایـدکـرد. دردنیـای اسـ م، هم هــای اســ می هــم متأثــر از ایــن ‌ ســوم. ایــران میــان ایــن دو تاســت. جریان ‌ جهان تحـول هسـتند. هایفکریوسیاسیدر ‌ هاپیشگفتهبودکهدرمیانجریان ‌ حمیدعنایتسال توان تشخیصداد: اسلام، ناسیونالیسم ‌ خاورمیانهسه عنصریاگرایشرا می ای به بار ‌ شوندوهربارچیزتازه ‌ ایسوسیالیسم. اینها با هم ترکیبمی ‌ وگونه داربود؛ درحرکتبعثی افزون بر ‌ آورند. درناصریسم، ناسیونالیسم پرچم ‌ می شـد. اسـ م همکمابیش ‌ مدار تأکید می ‌ ناسیونالیسـم، برسوسیالیسـم دولت هایشـان واماندنـد،گرایـش دینـی ‌ حضـورداشـت امـا اینهـاکـه ازعمـل بـه وعده رود بــازی آســیاب بــه ‌ صــورت اسلامیســم دســت بــالا راگرفــت. گمــان نمــی ‌ به رفتن ‌ نوبت تکرارشود. جهان عوضشده است، بخشاسلامی آن نیز. پیش ها، ‌ یدولت ‌ های اسلامیوتغییرنقشوبرنامه ‌ بیشترتقسیمطبقاتیجامعه گرایــی شــیعی در قالــبحکومتــی (در ایــران) جایــی ‌ گــری یــا عدالت ‌ بــرای بعثی محورفاصلهگرفته ودرآنگرایش ‌ های دولت ‌ گذارد. چپهم ازدیدگاه ‌ نمی ی طبقاتی تقویتشده است. ‌ ی طبقاتی با مبارزه ‌ به حل مسئله شــود، مبــارزه در ‌ ای ازکشــورهاکــه شــامل ایــران هــم می ‌ اکنــون در مجموعــه ی جــاری توســعه اســت. ‌ گیــردکــه متأثــر از برنامــه ‌ درون فضایــی صــورت می نیافته یــا ‌ هــای توســعه ‌ ای اجتماعــی اســتکــه بــا مبــارزه درجامعه ‌ ایــن مبــارزه اند ‌ زده شده ‌ اند، بحران ‌ ی نخستین توسعه را تجربهکرده ‌ هاییکه دوره ‌ جامعه اند، متفاوت است. تفاوتشان هم این است ‌ ی دیگریشده ‌ واکنون وارد دوره تروخودآگاهی طبقات درهردو ‌ هایطبقاتی جاافتاده ‌ که درگیری با هویت رود، درسـوی فرادسـتان ودرسـوی فرودسـتان. ‌ سـو پیـش مـی ی ایران هنوزمشخصنیستکه میزان نفوذ ونقشیک اسلام منتقد ‌ درباره

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2