49 دین در ایران؛ امروزوآینده فقیــه، ولایــت ســلطان، ولایــت رهبــر بــا کَرّوفَــر. تــا زمانــی کــه میــان ولایت شــویم، هنــوز داریــم راه را بــاز ســومی ســوو آن های مختلــف ولایــت این شــکل ی قــدرت سیاســی حضــور داشــته باشــد. کنیــم بــرای آنکــه جــادو در پهنــه می ستیزی و نقد بارکردن اسطوره شده، ولایت شاخصفکرسیاسی جادوزدایی هاییمانند هایسیاسیوآمیختن ایندوبههمدیگراست؛ مفهوم برمفهوم های دولت، ملت، قوم، نژاد وهویت. دربیان مثبت، هرچه تأکید برحرکت خودبنیاد اجتماعی، آزادی اندیشـه، آزادی بیان وآزادی تشـکل بیشـترشـود، گیریــم. ازجادوگــری سیاســی بیشــتر فاصلــه می شــود. امــا های اجتماعــی اســتناد می گریــزی چــه بســا بــه شــبکه ی دین دربــاره های اجتماعـی را بررسـیکنیـم، چنـدان بـا دیـدیکـه تبییـن شـد، وقتـی شـبکه شوند. زده شویم و به این خیال بگرویمکه مردم دارند سکولارمی نباید ذوق گیر اســت گیــری از دیــن دولتــی وحتــی انزجــار ازکلیــت اســ م چشــم فاصله ها و ای اندیشــی هــا و اســطوره پذیری واقســام ولایت امــا از طــرف دیگــر، انواع پذیــری در هرجایــی کننــد. ولایت توجــه می های دیگــر جلب پرســتی اسطوره شــویم. چــارهکــه باشــیم سرســپرده می علامــت اســتیصال اســت. بی خطــرو پرخطــر ها بــه خیــروشــروکم ایــن را هــم بیفزایــمکــه تقســیم اســطوره ی تاریخــی کــه هــم بــا نظــر بــه ایــن تجربــه کنــد، آن اصــل مســئله را حــل نمی دادن بــه یــک جــادو، محتمــل خواننــد و میــدان ها همدیگــر را فرامی اســطوره اســتکــه جادوگــری را بــه قاعــده تبدیــلکنــد. پرسیدیدکه جایگاه مذهبدرایرانکنونی دچارچه تغییراتی نسبت به مثلاً کنمگرایشبه دین پنجاه سال پیششده است. بگوییمصدسال. تصورمی شکل منحنیسینوسی بوده است. ابتدا رهاییچشمگیربود، دراین قرن، به هایسکولار گرایشبه دیدگاه ۱۳۳۰ ی برعکسشد. دردهه ۱۳۲۰ ی ازدهه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2