ی اسلام در ایران آینده 52 اینجـا بـرای مـا بـورژوا بـودن آن، در معنـای «مدنی»بـودن مطـرح اسـت. ایـن، ی سکولاریزاسیون عنوان پایه ی مدرن مدنی به علامت استوارگشتن جامعه سیاسـی اسـت. ها در پیوند هسـتند با آنچه در پاسـخ به پرسـش نخسـتشـماگفته این نکته شـد. وضعیتعوضشـده وچنان نخواهد بودکه اگر«شـاه» برگردد، ایران هایی پیــش از آن هــم و ســال ۱۳۵۷ را بــاز خواهــد یافــت. ایــران ۱۳۵۷ ســال جزووضعیتجدیدهستند. برای نظروعملسیاسی، مهم درکآن چیزی روی محــدود بــه هیــچ اســتکــه پیــش آمــده و آن چیــزیکــه پیــش آمــده، به هایی شود. اتفاقی درعمق جامعه ودرلایه ی حکومت آخوندی نمی حادثه صــورت آنکــه به ســازد، بی ی رخدادهــا را می از فرهنــگ رخ داده کــه زمینــه میانجـی وخطـی نمـود داشـته باشـد. بی توانحکومت تر: برآن نمی ناپذیراست. بیانیساده ی ایرانحکومت جامعه فشــان اســت. ابلــه اســت دولتمــردیکــه تصــورکنــد کــرد! ایــن جامعــه آتش گـردد واگـرایـن مشـکل را حـلکنـد، مـردم مشـکل تنهـا بـه رونـق اقتصـادی برمی سـواری خواهنـد داد. «بدتـر» خواهـد شـد! اند. ستیزشده ازجوانان پرسیدید. آنان نیروی اصلیسرکشیهستند. ولایت رود. هیـچ جـای گاهـی ازگرایـش آنـان بـه «راسـت» و«سـلطنت» سـخن مـی نگرانی نیست: بیچاره آن شاهیکه چنین «رعایا»یی نصیبششود! دوباره هایش را ببندد. باید چمدان آید. نظرپارادوکسمی پذیراست. به ناپذیراما قانون ی ایران حکومت جامعه ای ازراز ی آن بگذاریم وبگوییم پارادوکسهمکه باشد، جلوه ازبحثدرباره ی ایران است. جامعه ی جمهوری اسـ می ی اسـ م در ایران تا چه حد به آینده پرسـیدیدکه آینده
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2