ی اسلام در ایران آینده 54 ی وجـود و فعالیـتخـود را ازدسـت صـورت، نهـاد دیـن بخـش اساسـی زمینـه خواهـد داد. امـا حتمـا کسـان بسـیاری خواهنـد بـودکـه بـه یـک ماوراءالطبیعـه و نوعـی معنـای متعالـی بـاورداشـته باشـند. تـا زمانـیکـه آن ماوراءالطبیعـه بـه کشـی قدرتـی تبدیـل نشـودکـه حکـم بـه برقـراری تبعیـضدهـد ورهگشـای آدم ی قدرتسیاسـی، ازجمله در باشـد، هیچ اشـکالی ندارد. اسـطوره درعرصه توانـدخیلـی هـم اش، بسـیارخطرنـاک اسـت امـا درهنـرمی شـکل آشـکارا دینـی هایـی از آن را جـذاب باشـد. شـاید زمانـی دیـن هنـری هـم داشـته باشـیم. جلوه بینیـم. شـوند، می هایـیکـه «دیزایـن» می دردیانت ی دیـن دردنیـای سـکولار ایرانـی. ی سکولارشـدن و آینـده ی مسـئله امـا دربـاره ای، صفـتسـکولارسـه معنـای اصلـی دارد: نامـه لحـاظ فرهنگ به شکلی کندکه در آن منطق رایج توضیح جهان، به . عصری را توصیف می ۱ درونمان اسـت؛ شکلسنتی آنسستی کندکه درآن ایمان دینی به . عصری را توصیفمی ۲ گیرد؛ می هــا در ی تفکیــک نهادهــا و نقش کنــدکــه بــر زمینــه . دولتــی را توصیــف می ۳ عصــرجدیــد، از نهــاد دیــن منفــک شــده اســت. ســاز تحــول شــوند، زمینه هایــیکــه بــا معنــای یکــم و دوم مشــخص می تحول ها سوم هستند؛ ضمن اینکه در این مورد باید موضوع جدایی نهادها ونقش و ۱ طـورمشـخصدرنظـرگرفـت. توجـه بـه ایـن نکتـه هـم مهـم اسـتکـه را به اصطلاحکلاسـیک،گذار از اسـتبداد برند. قالب به راه نمی ۳ میانجی به بی ۲ بنـدی فئودالـی بـه دولـت بورژوایـی اسـتکـه خـودش مبتنـی بـر تغییـرصورت اجتماعی-اقتصادی اسـت. صورت چگونگی ی سامان سیاسی سکولار، به عنوان مسئله ای را به مسئله
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2