55 دین در ایران؛ امروزوآینده ی تحول فراهم است، تعریفکنیم. گیری آنسامان درجاییکه زمینه شکل صورتـی بـه قالـبعمومـی حـل مسـئله اشـاره شـد امـا ظاهـراً مسـئله درایـران به درآمــدهکــه نظیــر آن دیــده نشــده اســت. ویژگــی آن در رخــداد تشــکیل نظــام شـود. پرسـش بنیـادی ایـن اسـتکـه چـرا گـرمی فقیـه و تـداوم آن جلوه ولایت تواند این باشدکه عصر بنگریم. یک نظرمی ۲ و ۱ چنین چیزی رخ داد. به یکافی جامعه را سکولار نکرد و باعث نشد دین سنتی اندازه جدید ایرانی به هایـی طـور نسـبی درسـت اسـت. امـا جامعه درآن سسـتیگیـرد. ایـن سـخن به اند وآن نظام پابرجا مانده است. اند درتراز ایرانکه نظام سکولاریافته بوده قــرن نوعــی دولــت بــر فــرازخــود داشــتکــه ازطــرف دیگــر، ایــران بیــش از نیم گرفــت، آنــان را محــدودکــرده بــود، درعیــن اینکــه بــه از آخوندهــا فرمــان نمی یساحت کننده امن کاری داد و تجددش با محافظه حوزویان امتیازهایی می هـای فکـری وسیاسـی ی ایدئولـوژی دینـی دربرابـرجریان کننـده دیـن وتقویت گرایی آن، کیــش تقدیــس شــاه بــود و از ایــن نظــر بدیــل همــراه بــود. باســتان مستقیماً با اسلام شیعی تقابل نداشتکه زعیمانشدیرزمانی درکنارتخت کاریسیاسی ایرانی، دین ودولت ازهم سلطنتنشسته بودند. درمحافظه ی بانفـوذی در آن شـکل بگیـرد جـدا نیسـتند. هنـوز معلـوم نیسـتکـه شـاخه ی که تنها برولایتسـلطانی اتکا داشـته باشـد. این موضوع مرتبط با مسـئله پردازیـم. اساسـی «مشـروعیت» و«قانـون» اسـتکـه بعـداً بـه آن می بـاری، زیـرمعنـایسـوم صفـتسـکولارچنیـن آمـد: صفـتسـکولاردولتـی را ها درعصرجدید، از ی تفکیک نهادها و نقش کندکه برزمینه توصیف می ی تفکیکنهادها نهاد دین منفکشده است. شاید اشکالکارما به این نکته داری هــا برگــردد. در ایــران تحولــی ســاختاری انجــام شــده بــود. ســرمایه و نقش نشـینی. یافـت وهمـراه بـا آن حاشیه رفـت، شهرنشـینیگسـترش می پیـش می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2