آینده‌ی اسلام در ایران

57 دین در ایران؛ امروزوآینده لحــاظ منشــأ حکومــت دینــی و ‌ رســاند: سکولاریزاســیون سیاســی، چــه به ‌ می میانجی وچه ‌ ی بی ‌ لحاظ پیشینه ‌ لحاظکیفیتحال آن، یعنی چه به ‌ چه به ی اسـتبداد در ‌ ی آن، بـا مسـئله ‌ انداز آینـده ‌ لحـاظ وضعیـتکنونـی وچشـم ‌ به تکلیـف بـا اسـتبداد اسـت. ‌ ی آن بسـته بـه تعیین ‌ ایـرانگـره خـورده اسـت. آینـده ویژگی اول با نظر به تداوم تاریــــخ وسنت درسطح دولت تعیین شد. اکنون رســیم بــه ویژگــی دوم کــه از تحلیــل مشــخص وضعیــت برقــرار حاصــل ‌ می شــود. ‌ می ی آن حضــور ‌ ی حکومــت ولایــی در ایــران، اگــر تنهــا بگوییــم مشــخصه ‌ دربــاره ایم. اطلاق ‌ ی قدرت وموقعیتکلیدی آنان است،کمگفته ‌ شیخان دردایره حکومت آخوندی به این حکومت غلط نیست اما توصیف ناقصی است. یایدئولوژیک-نظامی-اقتصادیاست. آخوندهای ‌ اینحکومتیکهمتافته انـد ودر ‌ ممتـاز، یـا در تـ ش بـرایکسـب امتیـاز، در قالـبخاصـی قـرارگرفته دهنــد، ‌ کننــد، فتــوا می ‌ گیــری می ‌ چهارچــوب آن اســتکــه بــرروی منبــرجلوه خواننـد و ‌ کننـد، ورد می ‌ کننـد، امـربـه معـروفونهـی ازمنکـرمی ‌ قضـاوت می ی ‌ مجموعـه + صـورت «مشـتی آخونـد ‌ کننـد. سـاختارحکومـت به ‌ تکفیـرمی خَـدَم وحَشَـم ومحتسـبان وشـحنگان» نیسـت. اصـً تعییـن فرمـول ترکیـب بقیه»چیستی آن را بازتاب + صورتجمعساده ومکانیکی«آخوندها ‌ آن به دهـد. ‌ نمی بقیه»غلطاست، + شکلمکانیکی«آخوندها ‌ گونهکهتصورازنظامبه ‌ همان هایــی چــون یــک بانــد یــاگروهــی اشــغالگر ‌ صورت ‌ کنیــم اگــر آن را به ‌ خطــا می هایی راخوردکه درجنگتبلیغاتی بهکار ‌ تصورکنیم. نبایدگولچنینعنوان رونـد. آنچـه در ایـران بـرسـرکار اسـت، یـکرژیـم پوشـالی نیسـت؛ بیـش از ‌ می چهاردهه استکه دوام یافته، درحالیکه همواره درگیرمشکل بوده است.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2