ی اسلام در ایران آینده 58 ی اصلــی ایــن اســتکــه جمهــوری اســ می درجریــان اســتقرارخــودش، نکتــه ی نظمطبقاتی پسازانقلابدر یکنظم تبعیضی برقرارکردکه آرایشتازه راستایآن پیشرفت. بلوکقدرت، درترکیبایدئولوژیک، امنیتی-نظامیو کردن اسلام یولایی اسلامی اقتصادیخود، مسلمانی را تعریفکردوبرنامه تر از آن صحبتشـد، پیش برد. راکه پیش ما با یک نظام تبعیضی و استثماری مواجه هستیمکه ساختارهای طبقاتی کاریکرده، عنصرهایی ی موجود را حفظکرده، درآن دست کننده ومحروم هایــی را عبورپذیــرکــرده و ای واردکــرده، پرچین را برداشــته و عنصرهــای تــازه ایکشیده، جایی را ویرانکرده وجایی را ساخته و با سازندگی دیوارهای تازه کشـی را بازتولیـدکـرده اسـت. امـا موضـوع فقـط بـه ورود خـود مناسـبات بهره هــای دولتــی بــه دیــن کردن فرمان ای آخونــد بــه دســتگاه قــدرت و آغشــته عــده فقــط از شــود. اگــر بــه نظــام مســتقر از ایــن زاویــه بنگریــم، و نه محــدود نمی ی سامان سکولاردر ایران بودن آن، ویژگی دوم بارزمسئله ی آخوندی زاویه شــود. پدیــدار می اگـرسکولارشـدن نظـام سیاسـی را در تقابلـی قطبـی بـا وضـع موجـود ببینیـم، هایـی بگنجانیـم در تـراز مقابلـه بـا اصـل نظـام بایـد در تعریـف آن خصوصیت امتیـازوری درجامعـه. بـر ایـن پایـه، خواسـتسکولارشـدن درشـکل اساسـی خــورد. های برابــری وعدالــت پیونــد می آن، بــه خواســت شد و اکنون اگرهردوویژگی را با هم در نظر ویژگی یکم به آزادی مربوط می توانیـم چنیـن برنهیـم: سکولارشـدن نظـام سیاسـی درگـرو تحقـق گیریـم، می های آزادی، برابریوعدالت است. براین قرار، روا نیستکه تصور خواسته گونـه از اجتمـاعکارگـزاران جداشـدن دیـن ودولـت در ایـران، تنهـا بـه تصـور آن دولـتمحـدود باشـدکـه درآن هیـچ معمّمـی دیـده نشـود.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2