آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 60 یکسـانیکـه بـه ایـن پاسـخ دومگرایـشدارنـد، ‌ پهلـوی را دنبـالکنـد. البتـه همـه ی انقلابـی ‌ ها هـم متأثـر از تجربـه ‌ طلب ‌ طلب نیسـتند. اکثـرسـلطنت ‌ سـلطنت اند. ‌ خواه شـده ‌ کـه علیـه آن هسـتند، مشـروطه اش و رجــوع ‌ گرایــی ‌ پلیتیــک» آن اســت، واقع ‌ ی قــوت پاســخ دوم «رئال ‌ نقطــه چیزرا آزموده ‌ ی پهلوی برای اینکه همه ‌ بارش به اموری واقع دردوره ‌ حسرت داران ایــن پاســخ مــا از ‌ زعــم طــرف ‌ شــرط اینکــه به ‌ زحمــت جلــوه دهــد، به ‌ و بی نظرمن، این ‌ ای دسـت برداریم. به ‌ های ریشـه ‌ حل ‌ ی راه ‌ جودرباره ‌ تخیل رهایی ی حاکــم فعلــی بســی ‌ گرایــی جعلــی اســت. واقعیــت ایــن اســتکــه طبقــه ‌ واقع ی پهلوی است. ممکن ‌ یحاکم دوره ‌ ترازطبقه ‌ تر، وخودآگاه ‌ ،کارکشته ‌ تر ‌ قوی سوی آن پیشرود، یا ممکن است ‌ است به استحاله تن دهد وحتی خود به ی قـدرت موافقـتکنـد وحتـی مشـکلی نداشـته ‌ بـا تغییـردکوراسـیون صحنـه ‌ داران پاسـخ دوم جلـویصحنـه بیاینـد، امـا موضـع ‌ باشـدکـهکسـانی ازطـرف خود را ترک نخواهدکرد و به رقیب نخواهد سپرد. رقیبی اگر باشد، ازمیان خودشان استوخودشان به آن سکولارشدنی تن نخواهند دادکه ما آن را های خارجی ‌ ی قدرت ‌ کنیم. درباره ‌ یسکولاریزاسیون تلقی می ‌ کفخواسته خواهند، نه ‌ هم باید همواره بر این نکته تأکیدکنیمکه آنها رژیمی سازگارمی رژیمـیسـکولارودموکراتیـک، حتـی درحـدی معمولـی. ی تهــی ‌ کنــد امــا وعــده ‌ گرایانــه جلــوه می ‌ پاســخ یکــم در برابــر پاســخ دوم آرمان یابی مبارزه برای آزادی وعدالت بستگی ‌ چیزبه ژرفش ‌ گویدهمه ‌ نیست. می های ‌ های عملاً موجودگروه ‌ دارد. و اتفاقاً آنچه نقد اسـت این اسـت: حرکت اجتماعی مختلفعلیه تبعیضو استثمار. عنوان مخالفتدفاعکنند ‌ داران پاسخ دوم ممکن است ازمخالفت به ‌ طرف اما با محتوای آنها تفاهم ندارند، به این دلیلکه اگرخودشان سرکاربودند،

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2