61 دین در ایران؛ امروزوآینده یجـاری بـا توجـه بـه سرمشقشـان، یعنـی حکومـت پهلـوی، رودرروی مبـارزه گرفتند. کنونی قرارمی ی مرکــزی در بحثــیکــه پیــش بــرده شــد ایــن اســت: سکولاریزاســیون امــا نکتــه گـذرد. اگـرخواهـان حقیقـی ازمسـیرمبـارزه بـرای آزادی، برابـری وعدالـتمی نباشیم، دربهترینحالتبه نظامیخواهیم رسیدکه درآن تحولساختاری ی قدرت عوضشـود، ائتلافی طبقاتی شـکلگیرد ها درصحنه آرایشچهره از امتیازوران فعلی و بخشی ازمدعیان، و نهاد دین هم امتیازهای همیشگی ی کاری ایرانــی بــه ایــن ترتیــب تنهــا از عارضــه خــود را حفــظ کنــد. محافظــه شـوید؛ مداری دسـت نمی شـود اما از اسـ م وولایت اسلامیسـتی خود رها می دهـد. ای می ی تـازه بـه آنهـا تنهـا جلـوه چینــی طولانــی. پرســیدید کــه بازگردیــم بــه پرســش شــما پــس از ایــن مقدمه ی مناسـب دارد. و پرسـش دیگـرکـه در سکولارشـدن نظـام آتـی چقـدرزمینـه ای دارد. ایــن دورکامــً مرتبــط بــا ایــن پرســش اســت: دیــن در ایــران چــه آینــده قـدرزمینـه داردکـه مبـارزه علیـه تبعیـضوبـرای سکولارشـدن نظـام آتـی همان چینیدرپاسخ به پرسش آزادیوعدالت، ژرفوگسترده است. تمام مقدمه شـما بـرای رسـیدن بـه ایـن نکتـه بـود. تــوان داد: بیشــتر از ی دیــن هــم در نهایــت پاســخ مشــابهی می ی آینــده دربــاره کم درشــکل دیانــت ســنتی؛ هرچقــدر بیشــتر گیریــم، دســت دیــن فاصلــه می هــای تجویزشــده ازســوی ســنت دینــی خــواه باشــیم وکمتــر بــه تبعیض آزادی گـردن بگذاریـم وحساسـیت بیشـتری نسـبت بـه خشـونت داشـته باشـیمکـه هایی از آن اســت. دیــن محــرک و مشــوق شــکل ای اسـت بینـی مـن آینـده طـور مشـخص، پیش ایـن یـک پاسـخکلـی بـود. امـا به هـاصـورتدینـیخواهـد داشـت، بـه زبـان پـرازدرگیـری. بخشـی ازایـن درگیری
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2