ی اسلام در ایران آینده 62 داران خواهد بود و برسرحکومت دینی وشکل دینی خواهد بود، میان دین ی داســتانی هــم نرســیده باشــیمکــه بــا تغییــر آن. اکنــون هنــوزشــاید بــه نیمــه انقـ ب آغـازشـد. هـایکلیـدی آزادی، برابـری وعدالـت هـا بـرسـرموضوع بندی هرچقـدرصف ها عبورخواهیم تر باشـند، با دردسـروسـردرگمیکمتری ازدل آشـوب روشـن کرد. ی زوایــای سیاســی و اجتماعــی ی بــزرگ روحانیــان کــه در همــه شــبکه درآینـده چـه ، صـورتغیررسـمی ورسـمی ودولتـی ریشـه دوانـده اسـت به یابــد و مطلــوب اســتکــه چــه وضعــی بیابــد؟ وضعــی می شــودکــه شــرح آنگذشــت. نهــاد دیــن سرنوشــت اینــان هــم تابــع رونــدی می جایگاه وشأن خود را حفظخواهدکرد وزعمای دین حساب پس نخواهند کاری ایرانـی باشـدکـه بینـش و ی محافظـه هـا درحیطـه داد، اگـرمحـور تحول گری مداری، پدرسالاری وآوازه مَنشی است با مختصات اقتدارگرایی، ولایت ها. هـا وخشـونت ها و تبعیض ی شـکاف هـایکلان پوشـاننده م روی مفهو ام در تلاشــی بــرای تبییــن مــن از اصطــ ح «ایدئولــوژی ایرانــی» اســتفادهکــرده ی دلیــل ضعــف اندیشــه کاری یــا آلودگــی بــه آن به ای از ایــن محافظــه جلــوه هایی استکهساختار انتقادی. منظورم ازآن،گرایشبه تبیینمسائل با ایده بیننــد. نقــد ایدئولــوژی یعنــی رویکــرد بــه ســاختارها، دیــدن دیوارهــای را نمی انگیز. بــا اســتفاده از تبعیــض، دیــدن روابــط اســتثماری ومناســبات خشــونت شــود: هرچــه ایدئولــوژی ایرانــی ایــن اصطــ ح، پاســخ بــه پرســششــما ایــن می تــر ی انتقــادی ضعیف تــر باشــد و در برابــر نقــد ایدئولــوژی وکلاً اندیشــه قوی
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2