67 دین در ایران؛ امروزوآینده شـود: باید بیانی دیگر ادغام در آن، با یک عبودیت دوگانه همراه می آن یا به در برابـر ایـن دوسَـرورسـرفـرود آوری. مفهـوم مشـروعیت اکنـون هـم چنـدان فقیـه نشسـته اسـت. جـای شـاه، ولی عـوض نشـده؛ فقـط به ی سـامان سـکولاررا ازدو نظـر بررسـیکردیـم: در بحثـیکـه داشـتیم، مسـئله اسـتبداد وجایگاه و نقشکنونی دین. آشـکار اسـتکه موضوعْ مرتبط اسـت ی عبودیــت، مرتبــط اســت بــا دوشــأن مختلــف رعیــت وشــهروند. بــا مســئله تکلیـف بـا بندگـی ی تعیین ی سـامان سـکولار، مسـئله بـا ایـن توضیـح، مسـئله اســت. ی شــکل بــرای مشــروعیت/حقانیت ســخن گفتــه ماکــس وبــر از ســه گونــه مندی (کاریزما) وحقانیت است: مشروعیتسنتی، مشروعیتناشی ازفره ی مـورد بحثمـان را قانونی-عقلانـی. اگـردر ایـن چهارچـوب بخواهیـم مسـئله یگــذر از ی ســامان ســکولار، مســئله توانیــم بگوییــم مســئله تببیــنکنیــم، می منــدی (حاکــم دارای اقتــدار وکاریزمــا) حاکمیــت مبتنــی بــرســنت (دیــن) و فره ای تــازه اســت؛ و برپاکــردن یــک نظــام قانونی-عقلانــی اســت. ایــن شــروع دوره یسـنت ی اخیـردر ایـران بـرپایـه ی تـازه بـه اعتبـار اینکـه حتـی دوسلسـله دوره دارد و انــد، یکــی ســنت پادشــاهیکــه دیــن را هــم درکنــار تخــت نگــه مــی بوده ی آورد. درعرصــه فقیــه درمــی شــکل ولی دیگــری ســنت دینــیکــه پادشــاه را به شـدنی با دیانت وسـلطنت نیسـت. بودن وعقلانیتجمع حاکمیت، قانونی ممکــن اســتگفتــه شــودکــه مشــروطه، جمــع عقلانیــت وســلطنت اســت. دلیـل سـنت پاسـخ ایـن اسـتکـه دیدیـمکـه نبـود ودر ایـران چنیـن تجمیعـی به پادشـاهی ممکن نیسـت. تاریــــخ پادشـاهی، تاریــــخ جنایتوسـفاهت اسـتو یصفر هیچ تضمینی نیستکه یکپادشاه دیگرازسنتبگسلدوازنقطه ی پادشاهی درایران یعنیشاه آغازکند. این را هم فراموش نکنیمکه سامانه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2