آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 68 دربـار. دربـارهمـواره حامـل بدتریـن خصایصـی بـوده اسـتکـه بـه مـردم ایـن + سرزمین بتوان نسبت داد. در نظام عقلانی وقانونی آینده لازم است امکان گیری یــک دربــار یــا چیــزی شــبیه آن (دفتــر مقــام معظــم و...) قاطعانــه ‌ شــکل منتفـیگـردد. ی ‌ گانه ‌ فقیـه) از ایـن سـه ‌ «خـدا، شـاه، میهـن». اگـرخـدا وسـلطان (شـاه یـا ولی شود؟ پاسخ به این پرسش، ما ‌ مشروعیتحذفشوند، تکلیفمیهنچه می آمیـزی) ‌ » (هم integration رسـاند، بـه موضـوع « ‌ پیونـدی می ‌ را بـه موضـوع هم ام. ‌ هایی بررسیکرده ‌ تفصیل آن را در نوشته ‌ که من به ی پیوســتگی و تعلــق اگــر در چهارچــوب ســنتی تابعیــت حــل شــود، ‌ مســئله یعنی تابعیت از نظم در یکجامعه سرنهادن به یک نظام سَروری باشدکه سـبب تبـار، اقتـدارنظامـی ‌ مشـروعیتخـود را ازدیـن وحاکمـی بـا شـأن ویـژه به بـودن بگیـرد، آنـگاه ازکشـور تعریفـی ناسیونالیسـتی بـه دسـتداده ‌ الله ‌ یـا آیت های دیگــر ناسیونالیســم، ‌ خواهــد شــد. ناسیونالیســم ایرانــی، مثــل اکثــرشــکل شـکل تقدیـسخـون وخـاک ‌ شـکل مسـتقیم یـا به ‌ بـه مذهـب آغشـته اسـت؛ به ی ‌ و برسـاختن یک تاریــــخ آکنده از اسـطوره. مبنای مشـروعیتهمبود درباره سرنوشتی ودرآمیختگی مردمانگوناگون آن در ‌ ایرانجدید، نه با نظربه هم ها ‌ ی پادشاهی و اتصال سلسله ‌ یکسرزمین تاریخی، بلکه با نظر به دو پایه گری ــــــ تقریرشـده اسـت. ‌ ترشـیعی ‌ عنوان حامل تاریــــخ و اسـ م ــــــ مشـخص ‌ به عنــوان دموکراتیزاســیون پیگیــر، حــذف ایــن دو ‌ سکولاریزاســیون پیگیــر، به هایشــان. ‌ انــد، نــه شــاهان وکاهنــان و اسطوره ‌ پایــه اســت. مــردم حامــل تاریـ ـ ـ ـخ جای ناسیونالیسم ‌ دوستی را ازنوع تعریفکند وبه ‌ خودفرمانی مردمی میهن گـذارد. میهـن، سـرزمین ‌ مـداری را می ‌ خـاک وخـون وقـوم وزبـان ودیـن، قانون شود. این همانی استکه درفکردموکراتیکمعاصر، ‌ آزادی وعقلانیتمی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2