ی اسلام در ایران آینده 72 مستقل ازجهان اسلام نبوده ووضعیتجهان اسلام، مستقل ازوضعیت کنیمکه با ظهور تر، درروزگاری زندگی می بیان ساده جهانکنونی نیست. به مدرنیته، روند تکوین «تاریــــخ واحد جهانی»، بسـیارسـرعت وشـتابگرفته هــای مســتقل محلــی و اســت. یعنــی دیگــرمثــلگذشــته نیســتکــه مــا تاریـ ـ ـ ـخ ی جهــان هندیــان و تاریـ ـ ـ ـ ــخ خــاص بومــی داشــته باشــیم؛ فرضــاً در یــکگوشــه ی دیگــرجهــان اقــوام چینــی وژاپنــی ودردیگــر نقــاط جهــان آنــان ودرگوشــه هــای محلــی و هــا وهریــک را بــا تاریـ ـ ـ ـخ ای پوســتان آفریقایــی یــا خاورمیانه سیاه های تاریخــی مســتقل از یکدیگــرداشــته باشــیم. گویــی خــاصو بــا سرنوشــت ی هـای بومـی ومحلـی دررودخانـه های تاریــــخ بـا ظهـورمدرنیتـه تمـام چشـمه اند و ایــن رونــد در نیــم قــرن اخیــرســرعت عظیــم و واحــدی بــه هــم پیوســته بیشـتری بـه خـودگرفتـه اسـت. بـر اسـاس ایـن مفـروضکـه تاریـــــخ ووضعیـت فکـری وفرهنگـی مـا مسـتقل از فقطجهان اسلام بلکهسراسرجهان با یک وضعیتجهانی نیست، امروزنه خصوصبشر ــــــ به بیان دیگر، بشر روست. به -فلسفی روبه بحران متافیزیکی ی غربیکه هژمونی جهانکنونی را دراختیاردارد، با برخورداری ازدوتجربه وســطا و هــای الهیاتی-مســیحی دوران قرون بــزرگ تاریخــی، یکــی تجربــه نظام های ی عقلانیــت علمی-تکنولوژیــک جدیــد و وجودشناســی دیگــری تجربــه هایوجودشناختی حاصل ازآن ــــــ امروزبه دورانیرسیدهکه بههردوی نظام های الهیاتی سونظام ومتافیزیکی پیشین بدبینگردیده است؛ چراکه از یک های جزمــی اسکولاســتیک و دردوران فئودالیســم بــه ظهــور فلســفه پیشــین هایصلیبی، های مذهبی، جنگ دنبال آن، وقوع فجایع بزرگی مثلجنگ به کــردن اندیشــه، اســتبداد و خفقــان، تفتیــش عقایــد، اســتبداد دینــی، قربانی
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2