آینده‌ی اسلام در ایران

75 پایان یکآغاز، آغازیک پایان ها واذهان بیافرینند. درنتیجه، وضعیتجهان ‌ شوروشوق پیشینرا درقلب تَبَـع آن وضعیـت فکـری در ایـران معاصـررا بایـد درچنیـن فضایـی ‌ اسـ م و به جهانـی فهمیـد وتفسـیرکـرد. اگـر پرسشـتان را درچنیـن سـیاقی تاریخـی وجهانـی مـورد تأمـل ومداقـه قـرار افقباشیدکهوضعیتکنونی تفکر ‌ توانیدبا بندههمدلوهم ‌ دهید، آنگاه می درجهـان اسـ م و ایـران را صرفـاً در ارتبـاط بـا مقـولاتسیاسـت و ایدئولـوژی هــا در دیگــرکشــورهای ‌ و در نســبت بــا جمهــوری اســ می یــا دیگــر حکومت مسـلمان نبینیـم و فکـر نکنیـمکـه ایـن مسـئله صرفـاً امـری سیاسـی اسـت و بـا هـا، ایـن وضعیـتجهانـی تغییـر پیـدا خواهـد ‌ هـا وحکومت ‌ جایـی دولت ‌ جابه هــای ‌ ی نظام ‌ تــوانگفــت بدبینــی ذکرشــده بــه همــه ‌ کــرد. بــا ایــن مقدمــات، می های ‌ هایجدیدوبخش ‌ الهیاتی ازجمله به نظام الهیاتی اسلام درمیان نسل ی بــالای اجتماعــی و حتــی در میــان ‌ ی متوســط و طبقــه ‌ وســیعی از طبقــه شدت تسری یافته است. ‌ ی پایین اجتماعی به ‌ هایی ازمحرومان وطبقه ‌ لایه روست. ‌ امروزه جهان اسلام با بحران نظری ومتافیزیکی بسیارعمیقی روبه شــناختی و ‌ امــروزه مــا مســلمانان فاقــد یــک نظــام وجودشــناختی، معرفت شــناختی مناســب بــرای زیســتن درجهــان مــدرن و پســامدرن هســتیم. ‌ انسان جهـان اسـ م هنـوز نتوانسـته بـود خـود را بـا امـواج طوفـان بـزرگظهـورجهـان ی ‌ واســطه ‌ مــدرن ســازگارکنــدکــه دومیــن ســونامی هــم برخاســت. اگــر قبــً به مدرنیتـه میـان جهـان معاصـروجهـان اسـ م شـکافی تمدنـی ظهـور پیـداکـرد، ی ظهورجهان پسامدرن، دومین شکاف تمدنی ‌ واسطه ‌ در نیم قرن اخیر، به میـان جهـان اسـ م وجهـان معاصـرشـکلگرفـت. اگـرشـکاف اول را مدرنیتـه ایجـادکـرد، دره وشـکاف دوم را پسـامدرنیته سـببگردیـد. مـا هنـوز ازسـیلی وگُنـگ بودیـمکـه سـیلی دوم حاصـل ازشـرایط پسـامدرنیته ‌ اول مدرنیتـهگیج

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2