آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 76 تـر از قبـل ‌ تـروگنگ ‌ هـای فرهنـگ و تفکرمـان نواختـه شـد ومـا راگیج ‌ بـرگونه ســاخت. یمشهور ‌ گفته ‌ اگرتمام مبانیوباورهایعالَمسنتوجهان پیشامدرن و، به وسـخت بـود بـا ظهـورمدرنیتـه ‌ مارکـس، هـر آنچـه متصلـب، مقـدس وسفت وجهــان جدیــد دود شــد و بــه هــوا رفــت، درجهــان پســامدرن نیــز تمــام مبانــی هــای ‌ هــا و بازخوانی ‌ و باورهــای جهــان مــدرن مجــدداً مــورد تردیدهــا، چالش انتقــادی بســیار زیــادی قــرارگرفــت. داخــل پرانتــز ایــن را بگویــم کــه یکــی از فکران، ‌ قطاران خودم، یعنی روشن ‌ ترین انتقادهای من به بسیاری ازهم ‌ مهم وگــو ‌ دانشــگاهیان، کنشــگران سیاســی و اجتماعــی و آنــان کــه در ایــن گفت اتفاق ‌ به ‌ اند، این استکه اکثرقریب ‌ عنوان «نواندیشان دینی» تعبیرشده ‌ به ی متقدم، زندگی وتنفس ‌ آنان درفضایدورانکهن، یعنی درجهان مدرنیته ی متأخر یا در ‌ اندیشند ومتوجه نیستندکه درجهان مدرنیته ‌ کنند ومی ‌ می اندیشــند و ‌ جهــان پســامدرنیته بســیاری از مقولاتــیکــه آنهــا بــر اســاس آن می ی این مقولات ‌ واسطه ‌ کنندکنشگریسیاسی واجتماعیخود را به ‌ سعی می جهانکنونی تطابق ندارد و از یک نوع ‌ وجه با زیسـت ‌ هیچ ‌ متحقق سـازند، به ها و افــکار ‌ برنــد. بــه همیــن دلیــل،کنشــگری ‌ تأخــر تاریخــی و فرهنگــی رنــج می ســرانجامی) ‌ تعبیــر قرآنــی، دچــار احبــاط (تباهــی و بی ‌ هایشــان، به ‌ و اندیشه کند؛ درنتیجه، ‌ شودچراکه با واقعیاتجدید اجتماعی ارتباط برقرارنمی ‌ می مانـد. ‌ ثمـرمی ‌ عقیـم و بی هـای جهـان پسـامدرن ایـن اسـتکـه ارزش، جایـگاه ومرجعیـت ‌ یکـی ازویژگی طورکه حیات و ‌ ی نهادهایکهن در آن فروریخته است. درستهمان ‌ همه وتربیتدردورانماهمچونوجودوفعالیت ‌ کارکرد نهادخانواده یا نهاد تعلیم هــای سیاســی نیــز ‌ هــا و نظام ‌ هــا و نهاد ‌ ایــن دو نهــاد درگذشــته نیســت، قدرت

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2