آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 78 هــای تئولوژیــک، ارزش، اعتبــار و ‌ در چنیــن وضعیتــی کــه مذهــب و نظام انــد ودرشــرایطیکــه جهــان ‌ مرجعیــتخــود را تــا حــدود زیــادی ازدســت داده ی شایســته و مناســبی ‌ شناســانه ‌ اســ م فاقــد نظــام وجودشناســانه و معرفت هایش برای زیسـتنی انسـانی درجهان معاصر ‌ اسـتکه بتواند به حل بحران مسـاعدتکند، ما با تفسـیرهای بسـیارمتعدد، فردی وغیرنهادی، از اسـ م هــای ‌ ریــزد، افــراد و جریان ‌ هــا فــرو می ‌ مواجــه هســتیم. یعنــی وقتــی مرجعیت گونه ‌ ی این ‌ زنند تا آنجاکه شاید نتوان همه ‌ متعدد خودْ دست به تفسیرمی هافروبریزد، تفسیرهاخیلی ‌ تفسیرهایمتکثرراشمارشکرد. وقتیمرجعیت شود. منجوانی را درماه ‌ بخواهانه می ‌ درآوردیودل ‌ گزاف، غیرروشمند، من زد ووقتـیکـه افطـار ‌ دخترش زنـگ نمـی ‌ رمضـان دیـدمکـه تـا افطـار بـه دوسـت دخترداشـتن بـا ‌ دخترش زنـگ زد. در نـگاه ایـن جـوان، دوست ‌ شـد، بـه دوسـت گرفتن تعارضی نداشت. خوب این یک تفسیراستکه این جوان بدان ‌ روزه خوانند و بسـیاری از ‌ امکهگهگاه نمازمی ‌ نائل شـده اسـت. من افرادی را دیده گوینـد هـرموقـعکـه دلمـان بـرای خداونـد تنـگشـد و ‌ خواننـد. می ‌ اوقـات نمی خوانیـم. ‌ هـرگاهکـه احسـاس نیـازکردیـم و نـه ازروی عـادت یـا اجبـار، نمـاز می هـای سکولاریسـتی خیلـی عمیقـی ‌ گیری ‌ امکـه جهت ‌ هایـی را دیـده ‌ حتـی طلبه هــا، دانشــجویان و اســتادانی وجــود دارنــد کــه از اســ م، ‌ اند یــا طلبه ‌ داشــته دهنـد. گویـی ‌ ای و... ارائـه می ‌ تفسـیری لیبرالـی، ویتگنشـتاینی، فوکویـی، نیچـه ها، تفسیرهایگوناگونی از اسلام ظهورپیداکرده ‌ به تعداد بسیاری از انسان اسـت. در بیانــی بســیار کلــی، تفســیرهای موجــود از اســ م در دوران کنونــی را گونــه ‌ توانیــم تحــت دوگونــه تفســیر قــرار دهیــم. طبیعــی اســتکــه این ‌ می بندی و قراردادن تفسیرهای بسیارمتکثرموجود صرفاً دردومقوله، ‌ مقوله

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2