آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 8 روز بـه یـک ‌ هـای اولیـه، روزبـه ‌ هـا ووعده ‌ جایگزیـن پـس از آن، برخـ ف ایدئال هــای فقهــی متعلــق بــه ‌ ی جزمیت ‌ مایــه ‌ حکومــت اقتدارگــرای دینــی بــا درون لحــاظ ‌ روز به ‌ شــده تبدیــل شــد؛ همچنــانکــه روزبــه ‌ یــک دوران تاریخــی سپری لحاظسیاسـی سـرکوبگرترشـد ودرسیاسـتخارجی ‌ اقتصادی فاسـدترو به هـای سیاسـی وعقیدتـی دسـت ‌ ها دور از منافـع ملـی بـه ماجراجویی ‌ فرسـنگ زد. فقیه)که ازیکسوراه ‌ ای یکحکومتدینی (ولایت ‌ یسیرچهاردهه ‌ تجربه خواهدسبک ‌ هرگونه اصلاحرا ازدرون به رویخود بسته وازسویدیگرمی خصـوص ‌ اندیـشرا بـرکل جامعـه و به ‌ زندگـی اقلیتـی معـدود، ارتجاعـی وجزم ایکـرده اسـت ‌ ی ایـران را وارد مرحلـه ‌ اقشـاروسـیع جـوان تحمیـلکنـد، جامعـه توان بر آن نام «رنسانس ایرانی»گذاشت. ‌ که می شــدن ‌ ی فلســفی» و«شــهروند سیاســی» درحــال زاده ‌ در ایــن بســتر، «ســوژه خواهـی» فـردی ‌ هسـتند؛ دورخـداد مبارکـیکـه محوریـتفلسـفی فـرد و«حق دهــد. ‌ شــان را تشــکیل می ‌ مایه ‌ درون ی مســیر رنســانس ایرانــی ‌ تــوان بنیــان و بســترگشــاینده ‌ «نقــد دینــی» را می معنای ‌ یسنتبه ‌ دانست. این«فردیت» فلسفیوسیاسیوفروافتادن پرده رسـد) از برابـر ‌ وچـرا ازگذشـتگان بـه آینـدگان می ‌ عـام آن (هرآنچـه بـدون چون شـده در ‌ فکری مطرح ‌ دیـدگان فـرد ایرانـی، دیگـر نـه یـک بحـث نظـری وروشـن ی وسیع جامعه و ‌ ی نخبگان جامعه بلکه یک رخداد فراگیردرگستره ‌ حلقه اعمـاق وجـودی اکثریـتسـاکنان ایـن سـرزمین اسـت. ای ‌ شدت فروریخته وما با جامعه ‌ یسنتی به ‌ در این فرایند، یکدستی جامعه ی ‌ شــدت متکثــر مواجــه هســتیم. «تکثــر» اصــل طلایــی شــناخت جامعــه ‌ به

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2