ی اسلام در ایران آینده 80 تــوان فهمیــد: یکــی درســیاق و دیــد؟ ایــن ســؤال را در دوســیاق متفــاوت می شودکه «آیا در ی فکری، فرهنگی وفلسفیکه معنای پرسش این می زمینه سازی وتحول ی تفکرونظر، پیشرفتی درجهتآینده جهان اسلام درحوزه توان دید؟»؛ پاسخم به این پرسشمنفی است، یعنی معتقدم اجتماعی می شناختی و جهان اسلامکماکانگرفتار بحرانی نظری وفاقد یک نظام هستی جانبه وپایدار شناختی مناسب برای نیل به توسعه وپیشرفتهمه معرفت هــای زیــادی در و زیســتن انســانی در جهــان مــدرن و پســامدرن اســت. تلاش های حــوزوی شــدن دانشــگاه گیــرد، ماننــد ساخته جهــان اســ م صــورت می المصطفـی در ایـران و مثـل دانشـگاه مفیـد، دانشـگاه ادیـان ومذاهـبوجامعة اصطلاح های نظریزیادی نزدروحانیان نواندیشوجریان به همچنین تلاش شود؛ با وجود این، ما درمیان مسلمانان فکری دینی در ایران دیده می روشن ی ای نیسـتیمکـه بتوانـد پشـتوانه هنـوزشـاهد ظهـور نظـام معرفتـی شایسـته توسـعه و پیشـرفت تمدنـی و تکنولوژیـک و اقتصـادی آنـان قـرارگیـرد. نیـل بـه ایــن نظــام نظــری نیــزمبتنــی بــر ایــن امــر اســتکــه مســلمانان علــوم تجربــی و دسـتاوردهای بشـری را درکجـای نظـام نظـری وعملـی خویـشجـای دهنـد و چه نسـبتی با علوم و تجربیاتجدید بشـری برقرارکنند. البته این مسـئله را باید درسطوح اجتماعی، اقتصادی وسیاسی ودرسیاقکشاکش نیروهای گوناگـون اجتماعـی وسیاسـی نیـزدرککنیـم. همچنیـن بایـد توجـهکنیـمکـه ســازی، تحــول اجتماعــی و احیانــاً توســعه و پیشــرفت پایــدار، ی آینده مســئله شـناختی نیسـت و بایـد بـه صرفـاً یـک موضـوع متافیزیکـی، فلسـفی ومعرفت هسـتی اجتماعـی وواقعیـت تاریخـی یکایـکجوامـع مسـلمان نیـزنظـرداشـته باشیم. باید تمایزتاریــــخ این جوامع را با تاریــــخکشورهای غربی دریابیم. عدم یمتوسط(بورژوازی) ظهورانقلابعلمیوتکنولوژیکوعدمظهورطبقه
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2