81 پایان یکآغاز، آغازیک پایان ی مدنی (درمعنای داری وجامعه وتشکیلات اجتماعی خاصنظام سرمایه هگلـی ومارکسـی) را درجوامـع مسـلمان دریابیـم ووضعیـتخـاصهریـک از کشورهای مسلمان را نیزدر نظر بگیریم؛ مانند وضعیت ترکیه وسرنوشت جهانی اول در اینکشور، یا وضعیتخاصی حکومتعثمانی بعد ازجنگ ی نظام ساله درایران به وجود آورد، مقابله وجنگهشت ۱۳۵۷ که انقلاب ی ملاحظــه های قابل هــا، پیشــرفت ی جهانــی بــا انقــ ب ایــران، تحریم ســلطه هــای عملــی، سیاســی، اقتصــادی و نظامــی ایرانیــان و بســیاری از ضرورت ی دیگــری اســتکــه درجــای المللــیکــه هریــک نیازمنــد مباحــثگســترده بین هـا پرداخـت. خـود بایـد بدان خصــوص در میــان نســل جــوان کــه جایــگاه مذهــب در ایــران کنونــی، به دهند، درمقایسه با مثلا پنجاه سال اکثریتجمعیتکشوررا تشکیل می ی اسلام در های مختلفچه تغییراتیکرده است؟ آینده پیش، درحوزه ی جمهـوری اسـ می پیونـد خـورده اسـت؟ ایـران تـا چـه حـد بـه آینـده رسدمجددا سرنوشت شود، به نظرمی وقتی ازپنجاهسال اخیرصحبتمی فرهنگی، فکری وفلسفیجامعه با جمهوری اسلامی پیوندخورده استکه بــه نظــر مــن بــا وجــود اینکــه ایــن پیونــد تــا حــدی وجــود دارد، موضــوع را بایــد ی اصلی شناختی بررسیکرد. مسئله ترودرسطحمتافیزیکیوهستی عمیق سویسکولارشدنودرجهتفروپاشی عبارتازآن استکه روندجهانی به هـای الهیاتـی ومتافیزیکـی و ی نظام اعتبارشـدن همـه هـا، بی ی فراروایت همـه هـای پیشـین، ازجملـه قطعیـت بـه بسـیاری ازباورهـا وارزش یقیـن وعدم عدم کنــد. درواقــع مــا در نــام اســ م، حرکــت می اعتمــادی بــه روایــت بزرگــی بــه بی یافتــن مرجعیــت نظــری و فکــری ســوی پایان سراســرجهــان شــاهد حرکــت به
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2