ی اسلام در ایران آینده 86 مـداران و تندروهـای کننـدکـه ولایت نواندیشـان دینـی اغلـب اسـتدلال می ها، مسلمانواقعی نیستند. اللهی، اخوانی، وهابی،طالبان یاداعشی حزب هـای فکـری ومیدانـی میـان هـا وجدال ی ایـنگروه ی همـه امـا آیـا مجموعـه هـا و شـود اسـ م را از ایـنگرایش آنهـا هـم بخشـی از اسـ م نیسـت؟ آیـا می هـا جـداکـرد وصرفـاً روایتـی آرمانـی و ناموجـود از اسـ م ارائـه داد؟ تجربه ایــن یــک بحــث هرمنوتیکــی اســت. هــر متنــی از امــکان تفســیرهای متکثــر و پایان برخوردار است. این امرهیچ ربطی به اسلام، مسیحیت، بودیسم، بی مارکسیسم، لیبرالیسم یاهرمذهبومکتبدیگری ندارد. هرمتنی امکانات ها توانیم هیچ حدوحصری برای تفسیرمتن شماردارد وما نمی تفسیری بی تعیینکنیم. اساساً فهم بشری بالذاتهرمنوتیکی (تفسیری) استوانسان موجودی بالذاتهرمنوتیست(مفسر) است؛ یعنیچنین نیستکه برخی ها هامفسرندوبرخیدیگرمفسرنیستند، یاهرانسانیدربعضیزمان انسان کند. ها برخی اموررا تفسیرنمی کند ودربرخی زمان برخی اموررا تفسیرمی ها درهــر لحظــه، حتــی بــا نگریســتنی ســاده بــه یــک امــر، آن را ی انســان همــه پذیرنیست. بنابراین، کنندواساسا بدونتفسیر، فهمبشریامکان تفسیرمی ای اسـ م بنیادگرایانـه یـک امـکان ازمیـان امکانـاتگوناگـون ومتکثـرتفسـیری تـوان از اسـ م بـه دسـت داد. ایـن بنیادگرایـی هـم فقـط مختـص اسـتکـه می هــای شــدیداً ســکولار، های غربــی وجریان تأثیــر رســانه اســ م نیســت. تحت ای مختــص اسـ م و رسـدکـهگویـی بنیادگرایـی، پدیـده گاه چنیـن بـه نظـرمی ی ادیــان و مذاهــب همچــون یهودیــت، جهــان اســ م اســت. لیکــن در همــه مسـیحیت، بودیسـم وشینتوئیسـم بنیادگرایی وجود دارد. مثلا صهیونیسـم حاصل بنیادگرایی یهودیوتفسیربنیادگرایانه ازیهودیتاست. آن تفکردر میـان مسـیحیانکـه جهـان اسـ م را عالـم شـردانسـته و ازمحـورشـیطانی در
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2