آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 88 چنــانکــه بــا تمــام وجودمــان ‌ تفســیرهای بنیادگرانــه وجــود داشــته و دارد، آن ایـم و ‌ های لیبرالـی را تجربـهکرده ‌ ایـن تفسـیرهای بنیادگرایانـه حتـی از اندیشـه نام آزادی، دموکراسی ولیبرالیسم ‌ ایمکه درهمین قرن اخیر، چگونه به ‌ دیده هایـی چـون عـراق، افغانسـتان، سـوریه، بوسـنی وهرزگویـن و ‌ سرنوشـت ملت ها انسان ‌ اند وجان ومال وزندگی وآرزوهای میلیون ‌ اوکراین را به بازیگرفته اند. ‌ های خویــشســاخته ‌ را قربانــی اهــداف وسیاســت پایـان ‌ بنابرایـن، اگـر بنیادگرایـی را صرفـاً یکـی از امکانـات تفسـیری درجـدال بی ها ‌ ها وفلسفه ‌ تری بدانیمکه در تمام ادیان، اندیشه ‌ پایان ‌ میان تفسیرهای بی شـویمکـه همـواره در برابـرتفسـیرهای بنیادگرایانـه، از ‌ وجـود دارد، متوجـه می فـرض از ‌ کـه به ‌ دیگـری نیـز برخورداریـم؛ چنان ‌ امـکان تفسـیرهای بسـیارمتنـوع بار استالینیسـتی، مائوئیسـتی و ‌ مارکسیسـم، هم امکان تفسـیرهای خشـونت که در ‌ محورانه ‌ خمرسـرخی وجود دارد وهم امکان تفسـیرهایی بسـیار انسـان های ‌ ودر اندیشـه ‌ مارکسجوان، آلتوسـر یا در تفسـیرهای پساسـاختارگرایانه گونه ‌ شود. بنابراین،همان ‌ هاییچونفوکو، دریدا، لیوتاریادلوزدیدهمی ‌ چهره توانیــم صرفــاً و منحصــراً یــک ‌ ای نمی ‌ کــه درهیــچ دیــن، ایدئولــوژی و فلســفه توانیـم یـک روایـت ‌ روایـت ایدئـال و آرمانـی داشـته باشـیم، در اسـ م نیـز نمی فـرد وآرمانـی داشـته باشـیم. ‌ منحصربه روایــت آرمانــی نواندیشــان دینــی، چــه راهــی بــرای تحــول جامعــه پیــش ها و رویکردهــای ســکولار ســاخته نیســت؟ چــرا ‌ گــذاردکــه از اندیشــه ‌ می ی معــادلاتسیاســی و اجتماعــی جایــی مهــم بــرای اســ م در ‌ بایــد درهمــه ای بـرای آن ببینیـم یـاحتـی احیانـاً ‌ آنکـه الزامـاً نقـشسـازنده ‌ نظـربگیریـم، بی اش پیامدهــای منفــی بیشــتری داشــته باشــد؟ ‌ کارگیــری ‌ به

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2