9 مقدمه: «رنسانسایرانی» با «نقددینی» آغازشده است سـازی ایـن تصویـر، راه بـه سـازی و یکدست کنونـی ایـران اسـت. هـر نـوع ساده بـرد. بیراهـه می ی اجتماعــی و سیاســی، اینــک آمــار علمــی و دقیقــی علــت فضــای بســته به ی «مذهــب» وجــود نــداردکــه بتــوان بــدان اتــکا و اعتمــادکــرد. برخــی از دربــاره گیرنــد و ی آمــاری محــدودی را در بــر می انــد یــا جامعــه ها قدیمی نظرســنجی ی آمــاری (روش ی گزینــش جامعــه نبــودن شــیوه علــت علمی برخــی نیــز به آورباشند؛ هرچند تواننددقیقواطمینان بودنشان، نمی برفی) وآنلاین گلوله ی برخـی «روند»هـا باشـند. کننـده طـورکلـی ونـه دقیـق، منعکس تواننـد به می صـورت حضـوری وشـهودی در پیرامـون خـود ودر امـا بسـیاری از مردمـان به سطح جامعه شاهد نوعیگریز ازمذهب (حداقل مذهب رسمی) هستند. هــای تغییــر دیــن (از اســ م بــه مســیحیت یــا آییــن زرتشــتی)، رشــد گرایش هــای گرایــی و عرفان سرویســی، رشــد معنویت دینــی فــردیگزینشــی و سلف هـای آتئیسـتی فـردی، رشـدخدابـاوری بـدون مذهـبوهمچنیـن رشـدگرایش ی (خدانابــاوری) و...، وجــوه مختلــف «تغییــر جایــگاه دیــن» در ایــن جامعــه متکثـر اسـت؛ هرچنـد آمارهـای مختلـف موجـود بـا وجـود تمـام نواقصشـان، اندکـه میـزان خدابـاوران درمقایسـه بـا خدانابـاوران بسـیار در ایـن امـرمشـترک ی ایـران گـرددکـه مذهـب درجامعـه بیشـتر اسـت. ایـن امـرشـاید بـه ایـن برمی دار اســت. بــه تعبیــر برخــی تحلیلگــران، ایــران شــاید جــزومعــدود بســیارریشــه کشــورهایکهــن تاریـ ـ ـ ـ ــخ اســتکــه بــر اســاس مذهــبشــکلگرفتــه ومذهــب انــد. زرتشــت وســپس اســ م در آن نقــش بســیار مهمــی ایفــاکرده
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2