آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 92 کنیـم تـا چنانچـه فصـل خیـاربـه پایـان رسـید، ازآن اسـتفادهکنیـم. اندیشـیدن بــه سرشــت و حقیقــت اســ م هرگــز بــدان معنــا نیســتکــه وجــود اســ می آرمانی، ذهنی، انتزاعی، مجعول وناموجود را فرضبگیریم تا چنانچه اسلام سـنتی شکسـتخورد، بگوییم این اسـ م ناحقیقی بودکه شکسـتخورد و اسلام حقیقی چیزدیگری ودرجای دیگری است. اندیشیدن به سرشتو معنای مُهرتأییدی براین سخن شیخ بهائی نیست: ‌ حقیقت اسلام هرگزبه اسـ م بـه ذاتخـود نـدارد عیبـی / هـرعیـبکـه هسـت ازمسـلمانی ماسـت. ی پدیدارشناسانه با ‌ بندیکنیمکه درمواجهه ‌ لذا مسئله را بایدچنینصورت یضروری ‌ ها باسرشتوذات اسلام رابطه ‌ ای مثل اسلام،کدام مؤلفه ‌ پدیده هایی ‌ عنوان عوارضوزائده ‌ ها را باید به ‌ ومستقیم دارند وکدام یک ازمؤلفه اند؟ ‌ پوشانند وبه ذات اسلام افزوده شده ‌ تلقیکنیمکه آن ذات را می ی دیگـری راکـه بایـد بیفزایـم ایـن ‌ گویی بـه پرسـش اخیـرشـما، نکتـه ‌ بـرای پاسـخ کنند. واقعیت ‌ سازیمی ‌ هاراخیلیساده ‌ استکهسیاستوایدئولوژیپدیده کنیم. تفکربدون ‌ این استکه ما درخلأ ودر بیرون اززمان ومکان فکرنمی توانـدصـورت ‌ تفکـر نمی 3 پذیـر نیسـت و بیـرون ازسـنت ‌ سـنت تاریخـی امکان هاسـت؛ ‌ ی هرمنوتیـک و تفسـیر اندیشه ‌ پذیـرد. فهـم ایـن نکتـه، الفبـای اولیـه وتاریخـی اسـت. 4 منـد ‌ یعنـی فهـم ایـنحقیقـت بـزرگکـه تفکـر امـری موقعیت توانیـم در بیـرون از ‌ هاییکـه درخاورمیانـه قـرارداریـم، نمی ‌ بنابرایـن، مـا سـوبژه شــرایط اجتماعــی، فرهنگــی، تاریخــی و تمدنــی خــود و فرضــاً در فضایــیکــه ای ‌ های خاورمیانه ‌ کنند، بیندیشیم. ما سوبژه ‌ فکران اروپایی تنفسمی ‌ روشن 3 Tradition 4 Situation-bounded

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2