آینده‌ی اسلام در ایران

ی اسلام در ایران ‌ آینده 94 طــورکــه اگــر مــن بخواهــم از دیــوار بگــذرم دیــوار در برابــر ‌ شــکل دهنــد. همان کنــد و اگــر بــا مشــت بــه آن بزنــم یــا ســرم را بــه آن ‌ مــن مقاومــت فیزیکــی می بکوبـم آسـیبخواهـم دیـد، جامعـه وتاریـــــخ نیـزیـکواقعیـت بنیادیـن اسـت. چنـانکـه مـا ‌ جامعـه وتاریـــــخ نیـزدرسـتمثـل امـورفیزیکـی، واقعیـتدارد؛ آن نـام جوهـراجتماعـیسـخن بگوییـم. ‌ تعبیـرهـگل، ازجوهـری بـه ‌ توانیـم، به ‌ می خواهد ارتباطش ‌ فکریکه می ‌ توانیم بکنیم. روشن ‌ ما با جامعه هرکاری نمی تفــاوت باشــد. ‌ توانــد نســبت بــه اســ م بی ‌ را بــا جهــان اســ م حفــظکنــد، نمی درست استکه پایگاه اسلام درمیان جوانان درجوامع مسلمان تا حدودی خصـوص ‌ هـای وسـیعی از ایـن جوامـع، به ‌ سسـتشـده اسـت امـا هنـوز بخش ی پاییــن اجتماعــی، بــه اســ م بــاور دارنــد. نهادهــای ‌ اقشــار روســتایی وطبقــه ی قضائیه واموریچون ازدواج وطلاق ودفن ‌ نیرومندی مثلخانواده وقوه هـا و ‌ هـای علمیـه ودفترخانه ‌ هایی چـون حوزه ‌ امـوات وتقسـیم ارث وسـازمان های مهمی ازحیات ‌ هایخیریه وسازمان حج و اوقافو... که بخش ‌ انجمن ی سـنتی و اسـ م نسـبت دارند وهنوز ‌ اجتماعی ما هسـتند، هنوز با اندیشـه درجوامـع مسـلمان پارادایـم جدیـدی ظهـور نیافتـه اسـتکـه بتوانـد جانشـین اســ م شــود. پــس مــا بــرای ارتبــاط بــا وجــدان اجتماعی-تاریخــی و بخشــی از هــای ‌ توانیــم اســ م را نادیــده بگیریــم. جریان ‌ تریــن نیروهــای جامعــه، نمی ‌ مهم ای هستند. توجه داشته باشید ‌ ریشه ‌ های بی ‌ سکولاردرجهان اسلام جریان فکران درخاورمیانـه، تاریخـیحداکثـردوقرنـه دارنـد امـا حتـی اگـرتاریـــــخ ‌ روشـن زمین وازدوران پیشااسلام درنظر ‌ ی دینی را درایران ‌ ی اندیشه ‌ چندهزارساله قرنه ‌ هــای علمیــه و نهــاد مرجعیــت، حداقــل یــک تاریـ ـ ـ ـ ــخ ســیزده ‌ نگیریــم، حوزه فکران باید بدانند دروضعیتکنونی بدون مساعدت نیروهای ‌ دارند. روشن سوی توسعه پیش ‌ ای ایفاکنند وجامعه را به ‌ توانند نقشسازنده ‌ سنتی نمی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2