ی اسلام در ایران آینده 96 ها وجود داشـته وخواهند داشـت، باز ی جوامع وفرهنگ (الهیاتی) درهمه آنکـه بـا زندگـی حقیقـی وواقعـی مـا ارتباطـی داشـته باشـند. مثـً اینکـه هـم بی های الهیاتی به حیات بعد ازمرگ اعتقاد دارند، ضرورتاً به معتقدان به نظام یخـود، ی ایـن معتقـدان درزندگـی واقعـی وروزمـره ایـن معنـا نیسـتکـه همـه بخشـند، بلکـه ایـن هسـتی بـر اسـاس بـاور بـه ابدیـتزندگـی خـود را سـامان می و واقعیــت اجتماعــی و تاریخــی جوامــع بــه هژمونــی و ســرکردگی مدرنیتــه و های وسیع انسانی اتفاق توده به عقلانیتجدید استکه زندگی اکثر قریب بـرد. را درروزگار مـا بـه پیـش می ی ی یـک موضـوع و ابـژه منزلـه همچنیـن، درروزگار مـا و نیـزدر آینـده، دیـن به توانگفتدر مطالعاتیوپژوهشی بهحیاتخود ادامهخواهدداد. حتی می شود. امروزه ی ادیان مطالعه نشده ونمی ی امروزدرباره اندازه ای به هیچ دوره هایعلمیه وکلیساها، یمدارسدینی وحوزه پایهمه درسراسرجهان، پابه شــود و های بــزرگ راجــع بــه ادیــانگوناگــون مطالعــه می ی دانشــگاه در همــه شناسی دین، ی دین، روان هایی چون تاریــــخ ادیان، فلسفه خواهدشد. رشته شناسـی دیـن، اقتصـاد دیـن، ادیـان تطبیقـی، پدیدارشناسـی زبـان دیـن، جامعه ی هایــی هســتندکــه دیــن و امــر دینــی را بــه یــک ابــژه دیــن و... جملگــی حوزه پردازند. اما وجود ی آن می اند و به مطالعه مطالعاتی و پژوهشی تبدیلکرده ای ازحضـوردیـن و امـردینـی ی مطالعاتـی نیـزنشـانه ی یـک ابـژه منزلـه دیـن به درمیـان جوامـع نیسـت. منظــور ی یــک منبــع ایدئولوژیــک و به منزلــه همچنیــن، اســتفاده از دیــن به هـای سیاسـی و اجتماعـی بـرای نیـل بـه بخشـی بـه برخـی ازجریان مشروعیت فــرض در بســیاری ازکشــورهای مســلمان قــدرت سیاســی یــا حفــظ آنکــه به ای ازحضــور وجــه نشــانه هیچ شــود، به ومدعــی حکومــت اســ می دیــده می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2