آینده‌ی روحانیت

ژول ورن یﻫﺎ ﻓﻘﻪ ﺷ � ﻌﻪ ۲۸٥ � ﺎت ﻣﺮور � اﯾﻦ روا � ﺐ بﻪ ﻧﻈﺮ � ﮐﻨﺪ. اﻣﺎ ﻋﺠ رﺳﺪﮐﻪ ﻧﺎم کﺎﻣﻞ اﯾﻦ دو � ﻧﻔﺮ ذﮐﺮ ﻧ ت را پﺬﯾﺮﻓﺘﻪ، بﺎ � ﺎت ﻧﺮا � ﻪ ﺑﺰرگ، ﮐﻪ روا � ﺷﻮد. ﻓﻘ ﺎم ﻧ ﺴﻨﺪە �� )ﻧ یﮐﺘﺎب » � ﻪ: ﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﻼ � ﺖ ﻓﻘ � وﻻ (« � ، و ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻌﺎ ، � ﺖ ﺳﺴﺖ � ﺎت را بﻪ ﻟﺤﺎظ ﺳﻨﺪ � ﮐﻪ اﻏﻠﺐ آن روا داﻧﺪ، بﺎ ﻧﺎم ﺴﻨﺪە �� )ﻧ یﮐﺘﺎب » ی ﺣﮑﻮﻣﺖ وﻻی (« ف ﺷﺪە � ﻣﻌﺮ ع بﻪ ﻓه � اﻧﺪ. رﺟ ﺮﺳﺖ � ﺎن ﮐﺘﺎب، ﻣﻌﻤﺎ را � ﻣﻨﺎﺑﻊ در پﺎ � ﺪ: ﻓﻘ � ﮔﺸﺎ ﺖ � ﻪ ﺑﺰرگ آ ﷲ ن ﺧﻤﯿی ، ﺣﺠﺖ � اﺳﺖ و ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻌﺎ � ﺸﺎن � اﻻﺳﻼم ﻣﺤﺴﻦﮐﺪﯾﻮر، ﮐﻪ دﻫﺪ ﺴﺖ و ﺗﺎ بﻪ اﻣﺮوز اداﻣﻪ دارد � ــــﺦ ﻧ � بﻪ ﺗﺎر � ﻮن ﻣﻨﺤ � اﺧﺘﻼف ﺣﻮزو . � ﺴﻨﺪە �� ﺎن اﯾﻦ ﻓﺼﻞ، ﻧ � در پﺎ ﺖ در ﻣﻌﻨﺎی اﻣﺮوزی، ﮐﻪ � ش وﻋ � ﺪ ﻣ �� ﮔ ﻣﻌﺎدل legitimacy اﺳﺖ ﻧﻪ در ﻓﻘﻪ ﻣﺎ از اﻋﺮاب دارد � ﺸیﻨﻪ و ﻣﺤ � ﭘ � ت اﯾﺮان. او ت ﺳﻨی و ﻧﻪ در ﻧﻈﺎم ﺣﮑﻮﻣی � ﺎ ﻓﺘﺤﻌ � ﭘﺮﺳﺪ آ ﺷﺎە ﺎز � ﻧ � از ﻞ ﷲ، و � ف ﺳب � ف ، اﻟﻐﺎزی ی ب ﭼﻮن ﻣﺠﺘهﺪاﻟﺴﻼﻃن ﺖ، اﻟﻘﺎی � ش وﻋ � بﻪ ﻣ اﻟﺪﯾﻦ � ﺎ آﻗﺎ ﻣﺤﻤﺪﺧﺎن، ﻣﺤﻤﺪﺷﺎە، و ﻧﺎ � ﺴﺖ؟ و آ � ... ﺑﺮ ﺧﻮد ﺷﺎە، ن ی ﮐﻪ دﺳﺖ بﻪ ﭼﻨن ت ی از اوداﺷتﻨﺪ؟ پﺎﺳﺦ � ﺖکﻤ � ش وﻋ � ی ﻧﺰدﻧﺪ، ﻣ کﺎرﻫﺎی ف اﺳﺖ � ﻣﻨ . ﺪە � ف ﻓﺼﻞﮐﺘﺎب از ا ی ﺴن � وا ﮐﺘﺎب دور اﻓﺘﺎدە، و بﻪ ﻣﻮاردی ﻣﺜﻞ � ی اﺻ � زراﻧﺪوزی ﻓﺘﺤﻌ ت ش دﯾﻮان و � ب ، ﮔﺴ � ی آن در روابﻂ ﺧﺎر � ﺷﺎە و ﺗﺄﺛ ﮑﺮﻧگﺎری، و ﺷکﻞ � ش و ﭘ � ن ﻧﻘﺎ � ﺎر، روﻧﻖ ﺷﻌﺮ و ادب، رﺷﺪ ﻫ � در ی ی � ﮔ اﯾﺮان ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. بﺎ ﺗﻮﺟﻪ بﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺗﮏ � ت دﺳﺘگﺎ �� ﻣﻮﺳ � ﻧگﺎری ﺎرە � در � ﺟﺎﻣ � ی ﻓﺘﺤﻌ ﻢ از ﻗﻀﺎ اﺷﺎرە � ﺷﺎە ﻗﺎﺟﺎر در دﺳﺖ ﻧﺪار ﻫﺎی ﺪﺗﺮ � ﺪ ﻣﻔ � ﺪ اﺳﺖ اﻣﺎ ﺷﺎ � ﺎر ﻣﻔ � ﺴ � ﻣﻮﺳﻮی بﻪ ﻣﻮارد ﻣﺬﮐﻮر � ت کﺎﻇ � دﮐ � ﺑﻮد ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻮارد ﻧﻪ بﻪ ﺷکﻞ دا ﺸﻨﺎﻣﻪ ای و زﻣﺎن ﻪ د � ت بﻠ ﻧگﺎﺷی ر ﭘﯿﻮﻧﺪ ق �� ح ﺷﻮد. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل، ﺑﺮﺧﻮرد ﻋﻠﻤﺎ بﺎ رواج ﻣﻮﺳ � ﻣﻄ � ع اﺻ � بﺎ ﻣﻮﺿ ت اض؟ اﻟﺒﺘﻪ ﭼﻨﺪ � ﺎ اﻋ � ﺎر ﭼﻪ ﺑﻮد؟ ﻣﻤﺎﺷﺎت � و ﺣﻀﻮر ﻧﻘﺎﺷﺎن در در ً اﯾﻦ: � ﻧﻤﻮﻧﻪ در ﮐﺘﺎب آﻣﺪە اﺳﺖ، ﻣﺜ » ﺻﺪراﻋﻈﻢ، ﺑﺮ � ی زا ﺷﻔﯿﻊ � ﻣ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2