دیگران در میان ما

وﻃﻦ ﺟﺎ ی ﺳﺖی ﺸﻨﺎﺳﻨﺪ � ﮐﻪ ﻣﺮدﻣﺶ رﻧﺞ ﺗﻮ را ٣٧ ﺴﺘﺎن ﻫﻢ کﺎری � ﺎورد و در داﺧﻞ اﻓﻐﺎ � ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻗﺪرت و ﻧﻔﻮذ بﻪ دﺳﺖ ﺑ ﮐﻨﺪ. ﺧﻮد ﻣ از ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣهﻢ �� . ت ﻋﻀﻮ ﻓﻌﺎل اﯾﻦ ﮔﺮوە ﺑﻮدم ﻦ ﻫﻢ ﻣﺪی در ﻣهﺎﺟﺮت، در � ﺖ ﻗﻮ �� ﺸﺎن دادم ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻫ � ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻦ اﯾﻦ ﺑﻮدﮐﻪ � ت ، ﺷکﻞ ﮏ ﻓﻀﺎی ﻓﺮاﻣﻠﯿی � ی د و ﭼﻄﻮر ﻧﺨبﻪ � ﮔ ﮐ � ﺎ � ﻫﺎی ﺳ ﻪ ﻣهﺎﺟﺮتﮐﺮدە ﺎ آﻣﺪە � اﻧﺪ و بﻪ ارو � اﻧﺪ، بﻪ اﯾﻦ روﻧﺪکﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ و ﭼﻄﻮر ی � ﺎ ﻏ � ﻢ � اﯾﻦ روﻧﺪ، ﻣﺴﺘﻘ ی � ﺴﺘﺎن ﺗﺄﺛ � اﻓﻐﺎ � � ﻢ، ﺑﺮ اوﺿﺎع داﺧ � ﻣﺴﺘﻘ � . ﮔﺬارد ﺎ ﻫﺰار � ﻣﺜﻞ ﺷﻤﺎ � ن ﻣﻨﻈﻮرﺗﺎن اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐ ﻌی � ه ﺴﻞ ی ﻫﻢ ﻫﺎ � � ﺎ � ﺘﺎﻧ �� ﺎ ﺑ � ً بﻪ ﺳﻮﺋﺪ � ت ﮐﻪ ﻣﺜ ﺷﻤﺎ وﻗئ گ � ﺖ ﻫﺰار �� ﺪ، ﻫ � آ ﺶ � ﺑﺮا ﻣهﻢ � ﺗﺮ ﺷﻮد ؟ � ﺖ ﻗﻮ �� ، ﻫ � ﺑﺮای ﮔﺮو � ﺑﺮای ﻫﻤﻪ و � بﻠﻪ . ﻧﻪ ﻟﺰوﻣﺎ در ﺧﺎرج از � وﻃنﺸﺎن ﺷکﻞ ﻘﻢ را ﻫﻢ بﻪ رﺳﺎﻧﻪ � ش از ﺗﺤﻘ � ی د. بﺨ � ﮔ ﻫﺎی ا � ﺟﺘﻤﺎ و وب ﺖ � ﺳﺎ کﻤﮏ � ﻗﻮ � ﺎ � ﺠﺎد آ � ﻫﺎ اﺧﺘﺼﺎص دادم ﮐﻪ ﭼﻄﻮر بﻪ ا � ﮐﻨﻨﺪ - ﺎرە � در � ﺎ � آ ی ﻫﺰارە ﺖ ﻫﺰارە � ﺑﻮدن و وﺿﻌ ﺴ � ﻫﺎ در اﻓﻐﺎ ﺘﺎن و ت ﺟهﺎن. و اﯾﻨﮑﻪ ﭼﻄﻮر اﯾﻦ ﺷبﮑﻪ � ﺴﺘﺎن و بﺎ � اﯾﺮان و پﺎ � ﻫﺎ ﺗﻮاﻧﻨﺪ در ﺣﻤ ﺖ از ﻫﺰارە � ﺎ ﺾ و ﻇﻠﻢ و ﮐﺸﺘﺎر، ﺗﻈﺎﻫﺮات � ت اض بﻪ ﺗبﻌ � ﻫﺎ و اﻋ ت دە � ﮔﺴ ی ﺳﺎزﻣﺎن ﺎی � ای را درﮐﺸﻮرﻫﺎی ارو � ﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻨهﺎ ﻫﻤﻪ ﺣﺲ � د � ﺖ �� ﺗﻌﻠﻖ بﻪ اﺟﺘﻤﺎع ﻫﺰارە را در اﯾﻦ ﻣهﺎﺟﺮان ﺗﻘ ﮐﻨﺪ. ﺖ � و اﻟﺒﺘﻪ در بﺤﺚ ﻗﻮﻣ � ع ﻫﻢ � ﺳﺎزی، بﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿ ﭘﺮدازم ﮐﻪ ﻫﺰارە ن ﭼﻪ، و ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻌی � ﺑﻮدن � ﺎرە � ﻒ ﮐﺮد. و در �� ﺗﻮان آن را ﺗﻌ ی � ﻒ و ﺳﺎﺧﺖ ﺳنﺖ ﺻﺤبﺖ �� ﺗﻌ ﺖ �� ﮐﻨﻢ. اﯾﻨﮑﻪ در ﻫ ،� ﺳﺎزی ﻗﻮ ﺖ � اﻏﻠﺐ ﺧﺼﻮﺻ ن ی ً وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ، ﺑﺮای ﺧﻮد ﺗﻌﯿن � ﺪ ﻗب � ی را ﮐﻪ ﺷﺎ ﻫﺎی � ﻨﺪ ﻣﺎ اﯾﻦ �� ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ بﮕ ﺎ آن � ﻃﻮر ﺖ �� ﻢ. ﻫ � ﻃﻮر ﻫﺴت ﺳﺎزی، ﺳنﺖ ﺳﺎزی، آداب و رﺳﻮم ﺖ � ش از ﻗﻮﻣ � ﺳﺎزی بﺨ ﺳﺎزی ﻫﺰارە ﻫﺎ ﻫﻢ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2