دیگران در میان ما

د � ﮕﺮان در ﻣ � ﺎن ﻪ �� ﻣﺎ: ﺗﺠ ی گ � زﻧﺪ ﻣهﺎﺟﺮان در ا ﺮانﯾ ٣٨ ﮏ � ً از � ﺴﻪ بﺎ ﺳﺎﯾﺮ اﻗﻮام، ﻣﺜ � در ﻣﻘﺎ � ﺑﻮدە اﺳﺖﮐﻪ گﺎ ﺸ � ، ﺘﻮن ﻫﺎ ﺎ � ﻫﺎ ﮏ � ﺗﺎﺟ � ﻒ �� ﻫﺎ، ﻫﻢ ﺗﻌ � ن اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺎ اﯾﻦ کﺎرﻫﺎ را ﻌی � ؛ ﺷﻮد � ﮐﻨ ﻢ و آﻧهﺎ � آن کﺎرﻫﺎ را ﮐﻨﻨﺪ. بﺎ اﯾﻦ ﻣﺜﺎل � ﻫﺎ ﻢ ﮐﻪ ﭼﻄﻮر از اﯾﻦ �� ﺧﻮاﺳﺘﻢ بﮕ ﻖ �� ﻃ » ت اع ﺳنّﺖ � اﺧ ) « invention of tradition � ( اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺪ. در رﺳﺎﻟﻪ ﺎن �� در اﯾﻦ ﺟ � ت وﺳﺎزﻫﺎی ﺧﺎ �� ﺖ ﻣﻮﺳ � ی ﺧﻮد بﻪ اﻫﻤ اﺷﺎرە ﮐﺮدە ﺪ. � ا بﻠﻪ، ﻣﻦ در ﻣﻮرد » دﻣﺒﻮرە « � ﺳﺎز ز � ﺻﺤبﺖﮐﺮدم ﮐﻪ ﻧﻮ ﺳﺖ و دو � ﺎﻧﻪ راﯾﺞ اﺳﺖ. اﻟﺒﺘﻪ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺗﺨﺼ � ﺎی ﻣ � ت در آﺳ � ﺸ � ﺗﺎر دارد، و ﺑ ت از ﺟ � ﺸ � ت ﻧﺪارم و ﺑ �� در آﻻت ﻣﻮﺳ ﻨبﻪ بﻪ آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ گ � ی ﻓﺮﻫﻨ ام . � ﮏ � ﺎن از � داﻧﻢﮐﻪ دﻣﺒﻮرە ازﺟﻤﻠﻪ درﻣ ﻫﺎ وﻫﺰارە ﻫﺎ رواج دارد. ﻫﺰارە ﻫﺎ در دورە ی ﺟﻨﮓ ﻠﻪ � دﻣﺒﻮرە را بﻪ وﺳ � ﻫﺎی داﺧ تﺸ �� ای ﺑﺮای اﺑﺮاز ﻫ ﺎن ﺧﻮش، � وَر � ت بﻪ اﺑﺘکﺎر دو ﺑﺮادرﺧﻮاﻧﻨﺪە، داوود و � ﺸ � ﻞﮐﺮدﻧﺪ. ﺑ � ﺗبﺪ ﮐﻪ بﺎ دﻣﺒﻮرە ﺗﺮاﻧﻪ � � ﻫﺎی ﺣﻤﺎ ﺧﻮاﻧﺪﻧﺪ و ﻣﺮدم را ﺑﺮای ﺟﻨﮓ ﺗهﯿﯿﺞ � ﺴﯿﺞ � و � . ﮐﺮدﻧﺪ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻫﺰارە � ﺪ ﺟﻮا � ﮕﺮ ﻧبﺎ � د ﺮی( ﮐﻨﺪ و � ﮔﺮی )بﺎر ش ح دادم ﮐﻪ ﭼﻄﻮر دﻣﺒﻮرە بﻪ � ب ی اﺳﺖ. ﻣﻦ � وری و رﻫ � ﻣﺴﺘﺤﻖ ﺑﺮای ﻋﺪاﻟﺖ � ﺎ � اﺑﺰاری ﺳ ﻫﺰارە � � ﺧﻮا ﺴﻞ � ﻞ ﺷﺪ و ﺣﺎﻻ ﺑﺮای � ﻫﺎ ﺗبﺪ ﻫﺰارە � اﻣﺮوزی � ﻫﺎ، ﻋﻨ ی ی ﺟﺪای تﺸﺎن اﺳﺖ. �� ﻧﺎپﺬﯾﺮ از ﻫ ن ﻣﻨﻈﻮرﺗﺎن اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻌی � ی اﯾﻨهﺎ درواﻗﻊ ﺟﺴﺖ ی ا وﺟﻮی ﺳﺖ ﺖ و ﻣﻌﻨﺎ، و وﻃﻦ ﻣﻌﻨﻮی. و اﯾﻦ ﺟﺴﺖ �� ﺑﺮای ﻫ وﺟﻮ ﺑﺮای ﻣهﺎﺟﺮ ش اﯾﻨﺠﺎ � ش در اﯾﺮان، و بﺨ � ﺴﺘﺎن اﺳﺖ، بﺨ � ش در اﻓﻐﺎ � اﻓﻐﺎن، بﺨ ش ﺳنﺖ � ﺎ. بﺨ � در ارو ﺖ � ﻫﺎ و روا ی ﻫﺎی ﺳﺖﮐﻪ بﻪ ارث ﺑﺮ دە و ب ش � ﺨ � را ﺧﻮد او ﺳﺎزد.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2