وجویجهانی بهتر درجست 40 گوید: تساوی رود آنجا می کنند. آقایشاه هم نفهمیده، می از او تبعیت می حقوق زن و مرد... تعلیم اجباری زن، رأی عبدالبهاء است... مملکت ما، ناپذیر کیش ستیزی جزء جدایی زن 14 دین ما، در معرض خطر است.» کار بود. دعوت بهائیان به برابری جنسیتی،کفر ی علمای محافظه ظالمانه اندرکفر بود. های بدیع بهائی سببشد که قاجاریان در قرن نوزدهم انتشار سریع آرمان های استبداد سیاسی را که ها پایه و علما احساس خطر کنند. این آرمان مرد ی دولت کرد. به گفته مبتنی بر هویت شیعی ایران بود، متزلزل می آیینیکه بنا بر توصیفاو مبتنی بر ۱۸۹۲ بریتانیایی، جورجکُرزن، در سال دوستی» و «وحدتنوع بشر» وهوادار «رهاییاز تعصبات» و «مهربانی «نوع باور او، پیروان میلیون پیرو دارد. به ۱ حتی با مسیحیان» است، اکنونحدود شوند، از وزیر و اشراف این آیین «در میان تمام طبقات اجتماعی پیدا می های فعالیت آنان در میان درباریگرفته تا رفتگر و مهتر، و یکی از عرصه 15 علماست». شاه، شاه ولخرج ایران، مجبور شد که در در همان سال بودکه ناصرالدین پیقیامی ملی به رهبریعلما و بازاریان قرارداد تنباکو با بریتانیا راکه باعث شد، لغوکند. در اینشرایطبودکه علما و تضعیفتولیدکنندگانمحلیمی شاه هدفمشترکییافتند: بهائیانراسپر بلاکردندو آنانرا مرتدان خارجیِ -روسی یانگلیسی ا عنوانتوطئه کارخواندند.توصیفآیینبهائیبه خراب تصورکه باید به هر شکل از بین ای از هر شر قابل و بدعتی دینی ــ آمیزه شدنخشم عمومی وخشونتعوام شد. رفت ــ باعثبرانگیخته می آموختند: نیاکان این نیز موضوع دیگری بودکهکودکان بهائی در ایران می ایکه در ما بازماندگانکشتاری هولناک بودند. یکی از رخدادهای تاریخی
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2