ایران فرهنگی

گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ١٠ ت ﺎدداﺷی � ﻢ � ی پ بﮕ ب ی � ﺶ از اﯾﻨﮑﻪ بﺤﺚ ﺧﺎدﻣﺎن را در بﺨﺶ ﻧﻈﺮﺳﻨ � ﭘ در واژە � ﺪ ﺧﻮاﻧﺪ از رﺿﺎ ﻓﺮﺧﻔﺎل ﮐﻪ ﺗﺄﻣ � ﺧﻮاﻫ ی » ﻣﯿهﻦ « اﺳﺖ. اﯾ ﻦ اژەو ت بﻪ کﺎر � ﺸ � ﺴﺎﻣﺪ در دوران ﻣﺎ در ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﺗﻨهﺎ ﭼﻨﺪبﺎر ﺑ �� ﺎر ﭘ � ﺴ � ی � ت ش � ﻧﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻔهﻮم ﻣﯿهﻦ را ﻓﺮﺧﻔﺎل ﮔﺴ دﻫﺪ و بﻪ ﻣﻌﻤﺎری ﻫﺎی � ن ﻞ اﯾﺮای � اﺻ ﮐﺸﺎﻧﺪ. ﻣﯿهﻦ ﻫﻤﭽﻮن ﺧﺎﻧﻪ بﺎ ﮔﻨبﺪی بﻪ �� ف ی ای ﻓ ﺸﺎﻧﻪ � ی آﺳﻤﺎن . ف ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺮ آﺳﻤﺎن ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮان ﭼﻪ ﮐﺴﺎی � اﻣﺎ ز اﻧ ﺳﺎز ﺑﻮدە ﺪ؟ ﻫﺪف از ب آن � ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮان در بﺨﺶ ﻧﻈﺮﺳﻨ � بﺤﺚ ﺧﺎدﻣﺎن و ﻣﺘﻮن اﺳﺎ ی ﺧﺎﺻﻪ ﺑﺮای ﺟﻮان اﺳﺖﮐﻪ راﻫﻨﻤﺎی ﺮﺧﻮاﺳتﻨ � ﻢ ﺗﺎ ا � ﺗﺮﻫﺎ بﻪ دﺳﺖ دﻫ ﺪ را بﺨﻮاﻧﻨﺪ ﻧﺎﻣﻨﺎﻣﻪ � ﺎ آﺛﺎرﮐ � ب ﻣﺮاﺟﻌﻪﮐﻨﻨﺪ بﻪ ﮐﺘﺎی ای در د ﺳﺖ داﺷﺘﻪ ع پﺎﻧﺰدە ﻧﻔﺮ از اﻫﻞ ﻗﻠﻢ و ﻓﺮﻫﻨ � ب آرای ﻣﺘﻨ � بﺎﺷﻨﺪ. در اﯾﻦ ﻧﻈﺮﺳﻨ ﮓ را � ﺪ � ع آن ﺧﻮاﻫ � وﺣﺪت ﻧﻈﺮ ﻫﻢ در ﺗﻨ � ﺪﮐﻪ بﻌﺪ از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻮ � ﺧﻮاﻧ ﺎﻓﺖ � . ت ﻣﻘﺎﻟﻪ � ﺎن اﯾﻦ دﻓ � در پﺎ � را � � ی ﻣهﺪی ﺧﻠ ﺪ ﮐﻪ در اﺻﻞ ﺑﺮای � ﺧﻮاﻧ ب آﺳﻮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪە اﻣﺎ از ﭘﺮﺳﺶ و پﺎﺳﺦ ﺳﺎدە بﻪ � پﺎﺳﺦ بﻪ ﻧﻈﺮﺳﻨ � ﺸﺎن � ﺪە اﺳﺖ و � ﺟﺴﺘﺎری ﻣﻔﺼﻞ رﺳ ﺎ � � ف اﺳﺎ ت دﻫﺪﮐﻪ ﻣﻔهﻮم ﻣن � ﮐﺮدە اﺳﺖ و بﻪ ﭼﻪ اﻋﺘبﺎری اﻣﺮوز � را � ﺎر ﭼﻪ ﺗﺤﻮ � ﻣﻌ ﺗﻮ ان از ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮان ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ � ﻣﺘﻮن اﺳﺎ . در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺪە � ت آﻣﺪە ﮐﻮﺷ � ف ﮐﻪ در آﻏﺎز دﻓ ی � ی ﺻﺎﺣﺐ اﯾﻦ ﻗﻠﻢ ﻧ ام ﻫﻢ ت ک اﯾﺮان را � ی ات ﻣﺸ � ﺺ ﻣ � ﺸﺨ � ﺎرﻫﺎی � ع ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮان و ﻫﻢ ﻣﻌ � ﺗﻨ ﺸﺎن دﻫﻢ بﺪون اﯾﻨﮑﻪ بﺨﻮاﻫﻢ ادﻋﺎ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻣﺎ � � ی اث ﺗﻨهﺎ � اﯾﻦ ﻣ � ﻟ ﮏ ی اث ﺣﺎﺻﻞ � ﻘﺖ آن اﺳﺖﮐﻪ اﯾﻦ ﻣ � ﺮا ﺣﻘ � ن اﺳﺖ. ز ی ﮔﺮوە وﮐﺸﻮر ﻣﻌن کﺎر ﻫﺰاران ﮔﺮوە از ﻧﺨبگﺎن اﻗﻮام ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﭘهﻨﻪ ن ﺑ ی ﺟهﺎن اﯾﺮای ﻮدە اﺳﺖ و اﻣﺮوز ﻫﻢ ﻫﻤﭽﻨﺎن بﻪ ﻫﻤﻪ از � ی اﯾﻦ ﭘهﻨﻪ ﺗﻌﻠﻖ دارد. ﻣﻦ ﻋﻤﺪا ﺖ ﻫﻢ ﺗﻦ زدە �� وﻫ � ﺎن ﻓﺎر � بﺤﺚ ز � ام ﭼﻮن ﻓﮑﺮ ﮐﻨﻢ ی اث ﻣ � ﻣ � ﻓﺎ � ﺎ � ﺎن ﺧﻼﺻﻪ ﻧ � در ز ﮏ � ﻧﺰد � ﺷﻮد. و بﺎ ﻫﻤﺪ ن . و اﯾ ﺎی �� ﺗﺮ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻫﻤ ﻦ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2