ایران فرهنگی

گ � اﯾﺮان ﻓﺮﻫﻨ ١٤ ﺸﺘﻮاﻧﻪ � اﯾﺮان بﻪ پ اﺗﻮری ﭘ � ی ﺳﻪ اﻣ ﺶ از اﺳﻼم ﺧﻮد و ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻓﻌﺎل � اش ﺟهﺎن گ � ﺲ از اﺳﻼم، ﻓﺮﻫﻨ � پ اﺗﻮری � در اﻣ روا ﭘﺮورش دادە اﺳﺖ و از ﻫﻤﻪ ً در � ﺎد آن را ﻣﺘﻘﺎب � ی پﺬﯾﺮﻓﺘﻪ و ﻧﻘﺶ و � ﻢ ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺴﮑﻮن ﺗﺄﺛ � ﺳﻮی اﻗﺎﻟ ﺎن � ﺎری از ز � ﺴ � ﻫﺎ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ن ی زﻣن � ﻫﺎ و � ﻫﺎ ﺮ از ﻣﻔ � ﺪاﮐﺮد. ا � ﺗﻮان ﭘ ﻢ � ﺎﻫ ﺖ ا �� ی در بﺤﺚ ﻫ � اﺧ ﻢ اﯾﺮان ﻫﺮﮔﺰ از ﺟهﺎن ﺟﺪا ��� ﺪ بﮕ � ﻢ بﺎ � ﺳﺘﻔﺎدە ﮐﻨ ﺸﻪ � ﻧﺒﻮدە و ﻫﻤ » ب ق ﻫﻢ ﻏﺮی � ش � ﻫﻢ « ﺑﻮدە اﺳﺖ! ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺷﻌﺎر ﺎ اﺳتﺜﻨﺎءﻃﻠﺐ � اﻧﺰواﻃﻠﺐ » ب ق ، ﻧﻪ ﻏﺮی � ش � ﻧﻪ « ن ﺑﺮای اﯾﺮان و اﯾﺮای بﻪ ﺨﺘﻪ � ــــﺦ و ﻓﺮﻫﻨﮓ آﻣ � ﺷهﺎدت ﺗﺎر ب اش بﺎ ﺟهﺎن ی ﺳﺖ ﻣﻌﻨﺎ . ﺎن � ی ﺧﺎﺻﻪ درﻣ � ث از اﯾﻦ ﻧﻔﻮذ و ﺗﺄﺛ � بﺨ ﺎن دﻧبﺎل ﺷﺪە وﺷﻨﺎﺧﺘﻪ اﺳ ��� ﻏ ﺖ. ف دﻫﻪ ی ش ق ﺗﺎ ﻫﻤن � ﺎن بﻪ ��� ﻏ گ � ﻔﺘ � ﺷ ی ۶۰ ﻪ � ﻼدی زﻧﺪە ﺑﻮدە اﺳﺖ و پﺎ � ﻣ ی و اﯾﺮان � ف ﺧﺎورﺷﻨﺎ ت ﺎروﺷکﻞﮔﺮﻓن � ﺴ � ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺷﺪە و ﺗﺮﺟ � ﺷﻨﺎ ﻫﺎی ﻤﻪ ﺖ � ﻧﺎب ﺣﺎﺻﻞﮐﺮدە وﺷﺨﺼ ی را ﭘﺮوردەﮐﻪ ﻋﻤﺮﺧﻮد را درﺧﺪﻣﺖ ادب ﻫﺎی و ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾﺮانﮔﺬاﺷﺘﻪ اﻧﺪ )ﺑﺮ گ � ﺪ بﻪ زﻧﺪ �� ﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ ازﺻﺪﻫﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻨﮕ � ای ﺎم ﺟﻮﻧﺰ در: ﻃﺎﻫﺮی، � ﻠ � و ۱۳۵۲ ت اﻣﺮوز ﻫﻢ ﺳﻠﺴﻠﻪ (. ﺣی ﻠﻪ � ی ﺟﻠ ی اﯾﻦ ﺖ � ﺷﺨﺼ � ﻫﺎ اداﻣﻪ دارد و ﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺗ ﻮان از ﺲ �� ﮏ دﯾ � د ت ﺟﻢ � ﻣ ﻧﺎﻣﺪار ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ و ن ی ﺲ و راﻣن � و ﮕﺮ آﺛﺎر � و د ﻦﮐﻪ � ﻤﺰ بﺎ � ﺎ ﺟ � . ﺎدﮐﺮد � � ﻓﺎر ﺶ � ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ بﻪ اﯾﺮان ﻋﻼﻗﻪ دارد و ﮐﺘﺎ ﺑﺮای ﻣﺮدن ب ﺟﺎی ﺧﻮی � ﻧ ﻮ ﺧﺎﻃﺮە ن ﻋﺸﻖ اﺳﺖﮐﻪ بﻪ اﻧﻘﻼب ی ﻧگﺎری ﻫﻤن ۵۷ � ﺷﻮد ﺧﺘﻢ ی و ﻧﻔﻮذ � . ﺗﺄﺛ ﺎربﺤﺚﺷﺪە اﺳﺖ. � ﺴ � ف ودﯾﻦ ﯾهﻮدیﻫﻢ وﻓﮑﺮﯾﻮﻧﺎی � اﯾﺮان درﻓﺮﻫﻨﮓرو : � � ﺎﻣﻮ � ﻦ � ﺪ بﻪﮐﺘﺎب ادو �� )درﻣﻮرد ﺗﻮرات ﺑﻨﮕ ﺎن وﮐﺘﺎب ﻣﻘﺪس � پﺎرﺳ ( اﻣﺎ بﺎ ﻫﻤﻪ ﺬﯾﺮی � ی ی ﺗﺄﺛ ن ی ب ازﻣﺘﻮن و آﯾن ﻫﺎی ﻏﺮی ﻫﺎ وﺣکﻤﺖ ا ﯾﺮ ن ، روﺷﻦ ای ت وﺟﻮد دارد ﺴﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﻔﺎوی � اﯾﺮان ﻧ گ � ﻢ ﻓﺮﻫﻨ � اﺳﺖﮐﻪ ﻏﺮب ﺟﺰو اﻗﺎﻟ � ت ﻧﻔﻮذ در ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻤﻮ ی و ﺣی ﺎن ﻗﺒﻮل و پﺬﯾﺮش و ﺗﺮﺟﻤﻪ و آﺷﻨﺎی � ﻣ ﻢ و ﻣﺆﺛﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ � ﻢ ﺧﻮد، و ﺣﻀﻮر ﻣﺴﺘﻘ � ی ون از اﻗﻠ � ﺑ ﺳﺎز و ﻣﺴﺘﻤﺮ د ر ﻢ � ﻢ ﻣﺮﮐﺰی ﻓﺮﻫﻨﮓ و اﻗﻠ � اﻗﻠ ﺑﻨ گ � ﻪ. اﯾﺮانِ ﻓﺮﻫﻨ � ﻫﺎی ﻫﻤﺴﺎ ﺎﺑﺮ ﮏ ﻣﺮﮐﺰ � اﯾﻦ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2